Att behöva ljuga om sommarlovet

Bild: stock.XCHNG

Lärare borde förbjudas be barn berätta om sitt sommarlov vid skolstarten i augusti. En del barn kommer att behöva ljuga om semestrar, sommarhus, resor. Som barn vill man inte vara annorlunda. Och barn känner väl till ångesten och känslan av skam som fattigdom bär med sig.

LO-ekonomen Dan Andersson skrev i början av sommaren i DN att sex procent av Sveriges befolkning i yrkesverksam ålder är fattig. En del av de sex procenten har barn.  Frågan är vad en högerregering överhuvudtaget vill göra åt saken.

Det är naturligtvis inte Lubbe Norströms 70 år gamla Lort-Sverige vi möter om vi letar efter misär och fattiga människor i Sverige i dag. 2008 års fattigdom har ett annat ansikte, en annan stank. Det är att telefonen stängs av eller att man inte har råd att gå till tandläkaren. Det är att inte ha råd att köpa vinterskor och sommarkläder till sina barn. Det är att inte kunna skicka barnen på skolutflykter för att det kostar eller för att det inte finns pengar till matsäck.

De fattigas barn är kvar i stan den här sommaren. För att det inte fanns pengar till sommarkollo. Och för att deras föräldrar inte kan köpa sistaminuten-resor när sommaren har regnat bort. Dagens fattigdom handlar framförallt om kvinnor och barn.

Fattigdom feminiseras. Av världens fattiga är 70 procent kvinnor, och Sverige är inget undantag. Kvinnors standardutveckling är hälften av männens och sämst är det för ensamstående mammor. Just ensamstående mammors ekonomi har försämrats sedan 1990-talets mitt.  Göran Perssons socialdemokratiska regeringar lyckades inte vända den trenden. Vad som händer nu med en högerregering är att kvinnors fattigdom ytterligare stärks och befästs.

Maten har blivit dyrare, bostadsbidragen lägre och arbetslöshetsförsäkringen är kraftigt försämrad och fördyrad. Sjukförsäkringsreformen som trädde i kraft i början på juli innebär att sjuka förvägras möjligheten till försörjning under hela sin sjukdomstid. Allt detta kommer inte att få bort fattigdomen. Tvärtom kommer fler blir beroende av socialbidrag.

Högerregeringens farliga arbetsmarknadspolitik toppas av att de inte tar jämställdhetspolitiken på allvar. Nyamko Sabuni är som bekant inte feminist och förmår därför inte höja blicken från det individuella till det strukturella. Om en kvinna är underbetald, ensamstående mamma och fattig beror det bara på kvinnans val, enligt Sabunis nyliberala tolkning.

Det är svårt att acceptera eller ens prata om att fattigdom existerar i en av världens rikaste välfärdsstater. Så är inte heller välfärdstaten resultatet av en slump. Välfärdspolitikens mening är att jämna ut de orättvisor som klass och kön skapar. Att få bort fattigdomens stigma och göra upp med kvinnors underordning. Vad fattiga kvinnor och barn behöver är just en feministisk politik. Frågan är hur Mona Sahlin tänker utmana den nya fattigdomen.

33 kommentarerKommentera artikeln

  1. lillajag - 22 juli, 2008

    Den som trodde att klassamhället hade avskaffats får tänka om. De som arbetar för ständigt växande klyftor borde stanna upp och göra en konsekvensanalys istället för att framhärda i sitt ideologiska nit. Och ni vet vilka ni är !

  2. Rustan Rydman - 22 juli, 2008

    Mat och hyra utgör för dom flesta hushåll dom största utgiftsposterna.
    PRO har gjort undersökningar i ett stort antal livsmedelsbutiker
    runt om i landet , tex har har hushållsosten ökat med ca 20 procent.
    Har lilla Kalle som är 7 år möjlighet att äta en smörgås med ost?
    Mamman är ensamförsörjare. Hur ofta räknas bostadsbidraget upp
    för en barnfamilj? LO och SAP borde tillsätta en låginkomstutredning som har mandat att lägga fram skarpa förslag.

  3. Thomas - 22 juli, 2008

    ”Nyamko Sabuni är som bekant inte feminist och förmår därför inte höja blicken från det individuella till det strukturella”.

    Att ”inte vara feminist” är tydligen ett nytt skällsord. Eftersom Göran Persson sagt att han är feminist verkar förolämpningen vara lite svårhanterad! Dessutom är ju patron Perssons växande Sörmlandsgods mycket individuellt!

  4. Håkan O - 22 juli, 2008

    Dom stora sommarlovsljugarna är lärarna som efter fackliga förhandlingar låtsas ha enbart industrisemester.

  5. lokkomotiv - 22 juli, 2008

    Man säger ibland att någon läser bibeln som fan själv.

    Jätteglad och tacksam, att Dagens Arenas citat från Andres Lokkos (världsberömd i hela Stockholm innerstad) artikel i Expressen om någonting helt annat, väljer ut de tre eller fyra spalt-millimeter ”citat” av den stackars Anders Lokko, där den käre Lokko (som ger allt för ett bra invektiv!) ger Carl Bildt en släng av sleven!

    Belysande, informativt, gammal god journalistik!.

  6. Lars-Olov - 22 juli, 2008
  7. Enastående - 22 juli, 2008

    ”Jaha… å vad gjorde Du på semestern?”
    En standardfras. En skymf. Här ska bräckas vem som gjort värst på semestern.
    Så och i skolan.

    ”och vad ska du göra till helgen då?”

    jag vet inte vad det handlar om
    som änkeman sen ett tiotal år tillbaka
    så vete fan om det är politikförändring det första jag tänker på

    en schysst lön vore hellre att föredra
    (kommunaltjänsteman med ett fack som en gäspning)

  8. Bodil - 22 juli, 2008

    Det rådande tillståndet med barn som får stanna kvar i stan under sommarlovet är inget nytt under solen.
    Har varit så alltid , märkligt att inte sossarna som har regerat det här landet under de senaste 50-60 åren med enstaka undantag, har mäktat med en ändring av detta politiska missförhållande.
    Det är faktiskt patetiskt att läsa dagens krönika fullkomligt i avsaknad av nyanser eller självkritik.
    Nästa sommarlovskrav blir väl en annan grupp som måste vara i stan på sommaren.
    Det finns faktiskt människor som gillar sommari stan.

  9. Jonas N - 22 juli, 2008

    … jo man tackar!

    LillaJag har i flertalet andra strängar tyckt att höga skatter (som tas ut med tvång och går till saker som ensamstående, låginkomsttagare, barnfamiljer etc alls inte vill ha eller betala för) inte är något problem.

    Problemen skulle vara något annat, det sk ‘klasssamhället’.

    Nåväl, jag håller inte med. Just i dessa inkomsskick är de sista tusenlapparna väldigt viktiga, och det är just där de höga (och ofta helt onödiga) skattekostnaderna känns som mest, och tex får just de konsekvenser som omrksivs här: Ingen ‘riktig semester’ eller ‘färre tandläkarbesök’.

    ‘Konsekvensanalys’, var det någon som sa. Håller med!

  10. Seija - 22 juli, 2008

    Om det behövs mer feminism i politiken eller ej det kan vara osagt. Det finns säkert en del ensamstående män med barn som också har kännt den krassa ekonomiska verkligheten som följer med försörjningsansvaret för barn. Låt de föräldrar som avlagt barn ta det fulla ansvaret för barnens försörjning. Inte slippa undan med att betala ett minimun på 1273 kronor/månad i underhållsbidrag som bara täcker en del av kostnaderna. I dag går den föräldrer som inte tar ansvar för mat, hyra och levnadsomkostnader för barnet en vinstlott. Som många politiker inte tyckts lägga märke till är att de mesta kostnaderna vältras över till den föräder som har barnen skrivna hos sig. Mat och hyreskonstnader blir allt högre och tar en allt större del av inkomsten för ensamstående föräldrar. För att hinna och orka med uppgiften blir den förälder som har ansvar för barnen tvungen att arbeta deltid för att hinna med att ta hand om det obetalda arbetet med hem och hushåll. Och har således inte har så mycket av sin deltidsinkomst att lägga på varje barn. Då är det inte konstig att det inte finns pengar till semesterresor.

  11. Marcus - 22 juli, 2008

    När blev chartersemester en klassfråga? Skrattretande.

    Det borde väl vara kvaliteten på upplevelsen av sommarledigheten som räknas. Eller kan man räkna med mobbing i höst för att mamma och/eller pappa inte har haft råd att sörpla grogg på Kreta i sommar?

    Mig veterligen är den största utgiftsposten vid en utlandsresa de vuxnas förlustelser. Barnen brukar slinka med relativt billigt. Varför då inte stanna hemma och använda semesterpengarna till kvalitetstid med barn och familj? Och kanske blir det rent av en slant över till mat och kläder.

  12. urga - 22 juli, 2008

    …borde lärarna då också förbjudas att hålla lektioner i samhällskunskap och historia och andra ämnen där det kan framskymta att det finns klassklyftor. Vi är inte lika, kommer aldrig att vara lika och SKA inte heller vara lika. Det måste vara upp till människorna att göra sina val och stå för dem. Respekt har mycket lite med pengar att göra, och frågan är om inte den överbekyddande mentaliteten som skribenten har är ett oändligt större problem än att några ungar inte får åka till Kreta.

  13. saclej - 22 juli, 2008

    Du skriver att det måste vara människornas val och att stå för dessa.
    Om Du nu arbetat med människor så borde Du veta att många av dessa inte har förmågan att göra några mer intelligenta val och egentligen inte har något att stå för.

    Skall dessa människors val gå ut över deras barn?

    Livet är ganska lätt för dom flesta av oss men glöm inte att det finns en stor skara som inte har det lika lätt som vi andra.

  14. Rustan Rydman - 22 juli, 2008

    Jag utgår ifrån att det finns ett antal hushåll som uppfyller kriterier för att erhålla socialbidrag (ekonomiskt försörjningsöd) men som inte söker efter som det är skamligt. Vända ut och in på ekonomin. Förmodar att
    det finns ett antal hushåll som ligger strax ovanför socialbidragsnormen, en grupp som är fattiga. Det är inte bara ensamstående mammor som har svag ekonomi, det gäller förmodligen ensamstående pappor.
    Hoppas att (s) kommer att föra en radikal fördelningspolitik efter valet 2010!

  15. Lars-Olov - 22 juli, 2008
  16. Saclej - 22 juli, 2008

    Jag vet inte var Ferrarin kom in i Dagens ledare. Nu är det ju så att jag kallar min Trabant för Ferrari och känner mig mycket nöjd med detta. Men turen i Båstad stämde.

    Sen är det ju så att många barn fortfarande har det mycket svårt under sommarlovet. Och med det skyddsnät vi trots allt fortfarande har i landet så borde det inte vara så. Kanske måste vi höja inkomstskatterna och förmögenhetsskatten.

  17. Jonas N - 22 juli, 2008

    .. när du hävdar

    ”att många av dessa inte har förmågan att göra några mer intelligenta val och egentligen inte har något att stå för”

    För det är precis så jag uppfattar vänsterretoriken, nästintill varje gång:

    ‘Att folk behöver förmyndare som talar om vad de egentligen har för behov, vad de vill och vilka nöjen de skall ägna sig åt. Och för den uppgiften finns det politiker som tar sig an uppgiften att agera förmyndare (för ett skäligt vederlag förstås, och helt andra pensionsavtal än för dessa hjälplösa undersåtar)’

    Rustan skriver också ut sin förhoppning om en bättre framtid:

    ‘En makthavara som går och hämtar saker jag behvöer hos någon annan … ‘

  18. Lars-Olov - 22 juli, 2008

    Det står inget om Ferrari i dagens ledare utan den kom in pga att jag citerade det du skrev i går. Men Ferrarin var tydligen en Trabant. Trabant är en kul bil. Som kommunistbil så överträffas den endast av Lada/Vaz som dom riktiga hardcorekommunisterna brukade beställa med de ryska kyrilliska originalemblemen. Det signalerade var man hörde hemma.
    Men Trabant är också OK. Back in the days så skulle det ha renderat dig några politiska korrekthetspoäng men i den globala uppvärmningens tidevarv så är orenade tvåtaktbilar ungefär lika politiskt korrekt som nazihjälmar.
    Jag är inte lika säker som du på att barnen får det bättre för att vi höjer skatterna. Att vanliga löntagare i vårt land betalar mycket i skatt är antagligen en del av problemet och knappast lösningen. Speciellt om det är som du påstår dvs att

  19. saclej - 22 juli, 2008

    Det är inte vänsterretorik att bry sig om barn som inte har dom bästa uppväxtförhållanden.

    Så klart att det finns föräldrar som inte gör dom intelligentaste valen.
    Vi har en kader av olika missbrukartyper och även dom är föräldrar.
    Oftast är det så att barnen trots detta älskar sina föräldrar och ställer upp till 100% för dom.

  20. saclej - 22 juli, 2008

    Jag skäms lite eftersom jag också har en Mersakombi. Numera får jag rysningar och tänker på Bodil.
    Denna har jag endast för att jag skall få plats med mina fyra Greyhounds när vi åker ut och låter dom rastas i skogen.

  21. Bodil - 22 juli, 2008

    Du behöver inte skämmas för Din Mercacombi en alldeles utomordentlig bil som också finns i min familj vad det nu kan intressera DAs läsare.
    Back to basic barnens eländiga sommarlov.
    Det är föräldrarnas förbannade skyldighet att själva taga hand om sina barn i synnerhet i ett land som Sverige där bidragen står som spön i backen.Det
    blir enbart tröttsamt att både läsa krönikan av en Devrin Mavi som antagligen inte är torr bakom öronen och säkert inte har egna barn

  22. saclej - 22 juli, 2008

    ” För övrigt tror jag inte att det finns några barn i Sverige som lider någon nöd.”
    Nu måste jag ta till Sven-Olovs retorik och citera den jag inte har samma uppfattning som.
    Bodil! Du måste vara en människa där skygglapparna ligger helt ner över ögonen.
    På travspråk heter det ”helstängt huvudlag” vilket betyder att hästen inte kan se åt sidorna eller bakåt.

    Nu vet jag inte om Du någon gång har arbetat med människor, har tyvärr svårt att tro det.
    Kanske skulle Du med din framåtanda kunna be att få prya på en socilalförvaltning, ett Migrationsverk eller varför inte hos polisen varifrån jag har 25:års erfarenhet och då framförallt i Kungliga huvudstaden.
    Då Bodil skulle även Du i din skyddade värld inse att det finns en mängd barn som lider nöd i konungariket Sverige.
    Det är inte alltid ekonomisk nöd men om Du visste vad den själsliga nöden kan ställa till med så skulle t.o.m Du bli förvånad.

  23. Lars-Olov - 22 juli, 2008

    Tror du att det kommer att vara färre som lider nöd om ”Lars Ohly blir den nya ledaren” som du verkar hoppas?
    Sanningen är väl den att då skulle vi få uppleva hur en järnridå sänktes ned över Sverige på samma sätt som andra Europeer tidigare fått uppleva.

  24. saclej - 22 juli, 2008

    Nu diskuterar vi inte vilket parti som är bäst utan nu gäller det barnen som har det jättesvårt i vårt ombonade samhälle.
    Håll Dig till saken!
    Sen tror jag kanske att Ohly har mer empati för dom som har det svårt än vad både Rheinfelt och Sahlin har.

  25. Lars-Olov - 22 juli, 2008

    Jag menar att frågan om vilket parti som har makten hör till saken. I vart fall om man tror att politiken har någon betydelse. Om politiken inte har någon betydelse blir givetvis saken annorlunda. Ledaren handlar för övrigt om kvinnor och barn som har det svårt inte bara barn. När jag började läsa ledaren så trodde jag den skulle handla om fattigdom överhuvudtaget och då kanske den hade varit lite intressant men en bit ner i ledaren så exkluderas männen för sedan handlar bara ledaren om fattiga kvinnor och barn. Och när man kommit så långt så förstår man varför Feministiskt Initiativ inte fick fler väljare än dom gjorde. För dom förstod inte att dom fattiga kvinnorna antagligen känner större gemenskap med män i samma situation än med de akademiska medelklass och övre medeklasskvinnor som utgjorde FIs ryggrad. Striderna om forskningsanslag och professurer är kanske inte lika viktiga för alla.
    Liberala kvinnor som jobbar i näringslivet verkar inte ha känt sån stor gemenskap med en som Gudrun Schyman med ett förflutet i Marxist-Leninistiska Kampförbundet och Vänsterpartiet Kommunisterna. I vart fall inte dom som jag talat med. Feministiskt Initiativs misstag var att försöka vara ett parti för alla kvinnor men dom blev i slutändan ett parti bara för ett litet fåtal kvinnor.

  26. saclej - 22 juli, 2008

    Nu tycker jag att ditt ordbajseri börjar bli lite jobbigt.
    Ledaren handlade om barnen och det är kanske dom som Du och jag skall diskutera.
    Ibland tycker jag att det är roligt att vränga ord med Dig men idag är det kanske lite allvarligare än vad det brukar vara.-

  27. Lars-Olov - 22 juli, 2008

    Jag tycker inte att ledaren bara handlade om barnen utan i första hand om de fattiga kvinnorna. Se tex följande citat:

    ”Dagens fattigdom handlar framförallt om kvinnor och barn.”
    ”Fattigdom feminiseras. Av världens fattiga är 70 procent kvinnor, och Sverige är inget undantag. Kvinnors standardutveckling är hälften av männens och sämst är det för ensamstående mammor. Just ensamstående mammors ekonomi har försämrats sedan 1990-talets mitt.”
    ”Högerregeringens farliga arbetsmarknadspolitik toppas av att de inte tar jämställdhetspolitiken på allvar. Nyamko Sabuni är som bekant inte feminist och…..”
    ”Att få bort fattigdomens stigma och göra upp med kvinnors underordning. Vad fattiga kvinnor och barn behöver är just en feministisk politik.”

    Jag skulle vilja påstå att ledaren i första hand handlar om fattiga kvinnor och att det är underförstått att de fattiga barn som enl Devrim också behöver en feministisk politik är barn till just de kvinnor som omnämns i artikeln och inte till välbeställda familjer på Djursholm. De fattiga barnen fått vara med för att dom är barn till dessa fattiga och ofta ensamstående kvinnor.
    Männen blir liksom helt frånvarande i analysen.
    Dessutom är slutsatsen aningen tunn dvs det där om att vad ”fattiga kvinnor och barn behöver är just en feministisk politik.”

  28. saclej - 22 juli, 2008

    Visst har Du rätt i att ledaren i mångt och mycket handlade om dom ” fattiga kvinnorna” och deras barn.
    Visst kan man se ett mönster i detta där kanske en mer feministisk politik skulle hjälpa mot fattigdomsfällan.
    Sen måste man ju se artikeln som ett inlägg i det socialdemokratiska bloggandet för att återfå makten 2010.

    Men fortfarande tycker jag att artikeln egentligen gällde dom barn som oavsett klasstillhörighet lever ett fattigt liv, själsligt eller ekonomiskt.
    Där tror jag att samhället fortfarande har mycket att leva upp till.
    Soliodaritet med barnen,vilket ofta är något som glöms bort i vårt välutbildade och rika land.

  29. Lars-Olov - 22 juli, 2008

    Jag tror inte att¨ledaren är ett inlägg i det socialdemokratiska bloggandet utan att den speglar hennes personliga åsikter. Tex så skriver hon ”Göran Perssons socialdemokratiska regeringar lyckades inte vända den trenden” och vidare att ”Frågan är hur Mona Sahlin tänker utmana den nya fattigdomen.”
    I dessa kommentarer så tycker jag att det lyser igenom ett tvivel om att S har svaren på frågan om hur den nya fasttigdomen ska bekämpas.

  30. lillajag - 23 juli, 2008

    ” Men att alla inte kan ha allt är också en del av livet, vilket kan vara värt att låta skolbarn veta. Vissa är rika, andra är vackra, och några verkar ha allt. Och lärare kan göra en insats genom att förmedla det som är viktigt här i livet är sådant som man åstadkommer själv, i de där små valen man gör. När man väljer att vara en bra kompis, till exempel. ”

    Kan inte låta bli att citera Paulina Neuding från ledarbloggen i SvD. Inget tycka synd om där inte ! Och pengar är ju inte viktigt utom när man inte har dem !

    Nu är ju trots allt segregationen i boendet, bl a tack vare ihärdiga insatser från t ex de borgerliga politikerna i Stockholm så pass stor att rika och fattiga barn inte skall behöva mötas i samma skola. Och fattigdom fördras ju med jämnmod om den delas av alla så just den delen av problemet tror jag inte man skall överskatta. Själv minns jag min uppväxt i miljonprogramsområde i småstaden. Det bodde förvisso andra barn i området men de flesta bodde ändå i villor och småhus. En klassmarkering så god som någon !

    PS! Det där med rika och vackra i Neudings inlägg är intressant. Visst är det väl så att de rika får vackrare barn eller är det bara så att de har råd med mera skönhetsmedel ? För egenskaperna verkar definitvt vara positivt korrelerade. Själv är jag ganska snygg, fast oftast inte på bild !

  31. Anna - 23 juli, 2008

    ”Det är svårt att acceptera eller ens prata om att fattigdom existerar i en av världens rikaste välfärdsstater.”

    Vadå svårt? Ni har ju till och med ansträngt er för att skapa en ytterligare definition av fattigdom för att begreppet ska kunna appliceras på den svenska situationen. Ni VILL kalla folk för fattiga. För det passar er.

  32. Henri - 1 augusti, 2008

    ”Lärare borde förbjudas be barn berätta om sitt sommarlov vid skolstarten i augusti. ”

    I konsekvensens namn bör då ALLT förbjudas.

    Nonsens, mao.

  33. Staffan - 21 juni, 2009

    Mitt namn är Staffan Törning och jag driver företaget T

Reaktioner och länkar

    Inga reaktioner eller länkar ännu.

Kommentera





Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

Fler ledare

Vår eviga skam

När embryot till EU bildades på spillrorna av en sönderkrigad kontinent var det med förhoppningen att aldrig mer skulle minoriteter förföljas, förtryckas och fördrivas. Så blev det inte. Sverige borde i anständighetens namn erbjuda Europas romer en fristad och ett medborgarskap. »

Låglönepartiet

Hur Anders Borgs misslyckande kan framstå som en framgång är ett mysterium. Arbetslösheten är betydligt högre nu än när Borg blev finansminister för fyra år sedan. Till syvende och sist handlar ”jobbpolitiken” om att sänka lönerna och försvaga facken. »

De rödgröna visar vad som står på spel

Det viktigaste rödgröna löftet, att klyftorna inte ska öka, kläs i valplattformen i konkret politik. Om fyra år har Sverige antingen sjunkit djupare ner i tvåtredjedelssamhället eller påbörjat en återerövring av den jämlikhet som präglade landet till för några decennier sen. »

Rädsla och girighet blev HQ:s fall

Det drabbar kanske ingen fattig att HQ Bank nu försätts i tvångslikvidation. Men de brister som bäddat för vurpan är en större moralitet, som det finns mycket att lära av. »

Sahlin står för en modern radikalism

Nederlagen för socialdemokratiska och andra vänsterpartier i hela Europa har utlöst en viktig diskussion. I böcker, på nätet och i tidskrifter ställs frågan om riktningen för framtiden. I ljuset från den här idédiskussion framstår Mona Sahlin som klart kreativ. »