Med mindre än ett år kvar till EU- och riksdagsvalen bjöd Socialdemokraterna in till pressträff på måndagen om hur deras strategi ser ut inför “supervalåret” 2014.
– Valet kommer att stå mellan mer resurser till jobb, skola och välfärd – eller skattesänkningar, säger Jan Larsson, valledare för Socialdemokraterna.
Det var en fullsatt entré till Socialdemokraternas huvudkontor på Sveavägen 68 när partiet höll pressträff om sin valplan för nästa år. Efter två raka valförluster är siktet inställt på att växa som parti – och givetvis – bilda regering efter valen nästa år. Med hjälp av en power point presenterade Jan Larsson hur partiet ska nå dit. I EU-valet i maj siktar S på att nå ett valresultat på 25 procent, och till riksdagsvalet är förhoppningen att få 35 procent av väljarstödet.
– Det låter kanske inte som mycket med 35 procent, det är ungefär det resultat vi fick i valet 2006. Men faktum är att det innebär att vi måste få 15 procent fler röster än 2010, förklarar Jan Larsson.
Det parti som bäst förmår se människors problem och utmaningar och sedan föreslå konkreta åtgärder kommer att gå ut som vinnare ur valen, menar Jan Larsson. Men det handlar också om att tydliggöra skillnaderna i politiken, där framför allt välfärden kommer att stå mot ytterligare skattesänkningar.
– Ladorna är tömda och fälten är brända, sa Socialdemokraternas valledare för att beskriva hur reformutrymmet ser ut inför kommande mandatperiod på grund av regeringens skattesänkningar de senaste sju åren.
I den ovanligt transparenta strategipresentationen avslöjade även Socialdemokraterna hur deras berättelse av Sverige och vart landet är på väg kommer att låta.
– Sverige är ett bra land, men någonting håller på att gå sönder. Det är den känsla vi får när vi pratar med människor, men vi genomför givetvis även egna mätningar som visar detta, säger Jan Larsson.
Han berättar vidare att Socialdemokraterna hoppas på att valrörelsen ska fokusera på sakfrågor och inte på det politiska spelet. Jobben, skola och välfärden är det mantra som Stefan Löfven kommer att upprepa under de närmaste tio månaderna.
– Vi vill prata om att arbetslösheten har bitit sig fast, skolresultaten faller och hur otryggheten i synen på välfärden har ökat.
Den ideologiska skiljelinjen kommer att stå mellan om de gemensamma utmaningarna ska lösas gemensamt eller av var och en på egen hand, säger Jan Larsson.
För att sprida sitt valbudskap kommer Socialdemokraterna redan i mars att dra igång sin valkampanj ordentligt. I valplanen ryms 1,2 miljoner dörrknackningar, 300 000 telefonsamtal, tv- och gatureklam, samt nya metoder för att engagera väljare online.
– Vi har betydligt mindre pengar till reklam i dag än vi hade 2009 och 2010. Det beror på att vi är ett mindre parti och har fått ett minskat partistöd. Det gör att vi måste bli smartare i vår reklam och kommunikation, säger Jan Larsson.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.