Det ska vara grönt och skönt att resa skrev infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) för ett par veckor sedan när hon agerade ledarskribent i en annonsbilaga i Svenska Dagbladet (ej på nätet). I dag står det klart att förra årets tågkaos kostade SJ över 360 miljoner kronor.

– Tyvärr kan vi konstatera att med det överbelastade järnvägsnät som i dag finns – dvs en bana som har mer trafik än den kvalitetsmässigt kan bära, SJ:s opunktlighet, har under 2010, orsakats till minst 70% av dåligt fungerande spåranläggningar, skriver SJ:s vd Jan Forsberg något stolpigt i bokslutskommentaren.

Majoriteten av förseningarna under tågkaoset anser SJ beror på brister i infrastrukturen. Ett överlastat järnvägsnät innebär att allt blir försenat om något händer. Kritik riktas mot Trafikverket, men i slutändan faller den tillbaka på infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Först efter att Catharina Elmsäter-Svärd själv hade drabbats av tågkaoset kom hon fram till att det behövs en utredning av hur man ska komma åt bristerna i tågtrafiken. Då hade hon gjort uttalanden om att tågresenärerna borde klä sig varmt, ta med matsäck och kanske fira jul någon annan dag. Hon hade också avfärdat Trafikverkets begäran om mer pengar till underhållet av järnvägsnätet med en uppmaning om att man måste fundera på hur man använder pengarna.

Nästa köldknäpp kommer att innebära nya förseningar och ny frustration. I längden kan nya tågkaos leda till att företag flyttar produktionen utomlands och att miljöbelastningen ökar när transporter flyttas från järnväg till väg. Elmsäter-Svärd har fortfarande inte kommit med det utlovade uppdraget som ska ge ett svar på hur man kan komma åt tågtrafikens brister. Detta trots att hon borde ha nåtts av insikten om att det knappast har varit långt ifrån skönt att ta tåget i vinter. Och att det gröna resandet riskerar att minska om inte tågtrafiken börjar fungerar bättre.