Skulle jag använda mig av Timbros Medieinstitut om medierna skrev felaktigheter om mitt företag? Nej, förmodligen inte. Skulle jag använda dem om jag tyckte annorlunda än medierna? Ja, kanske.
TMI är i dag inte bara engelsk slang för Too Much Information, utan är även namnet på Timbros nya medieinstitut. Men det finns vissa likheter mellan dem.
LO-satsningen Opinionsverket har granskat Timbros Medieinstitut (TMI) och ger bilden av att det fungerar ungefär som en uppdragsverksamhet. Företag och organisationer som är medlemmar i Timbro tycks vända sig till TMI när de anser sig feltolkade.
De vanligaste TMI-granskningarna gäller nämligen kategorin friskolor (11 granskningar). De följs av enskilda individer, som chefer, läkare och konsulter (8 stycken), privata näringsidkare (8 stycken), och privata vårdföretag (6 stycken).
Det behöver naturligtvis inte vara så att företagen tar kontakt med TMI, institutet har säkert också en osviklig känsla för uppdragsgivarnas intressen. Resultatet blir hur som helst svårt att skilja från rena uppdragsjobb.
Nå, det kan ju vara roligt att spekulera i om det här är ett smart sätt att jobba för Timbros medlemsföretag.
När jag jobbade som pr-konsult brukade vi uppmuntra kunder som kände sig feltolkade av medierna att direkt höra av sig till journalisten och påtala felaktigheten. Det fungerade ofta bra: företagen hade ju koll på sin verksamhet och visste om journalisterna hade fel eller inte.
Men TMI tycks inte riktigt jobba med att rätta felaktigheter, snarare att “sätta andra bilder”. Tidningen Journalistens granskning visar det. Och när TMI “rättade” Dagens Arenas artikel om hur riskkapitalbolag fungerar angående JB-konkursen, gick deras kritik mest ut på att hävda att man inte kunde veta hur riskkapitalbolag tänkte. Det handlade alltså inte om att rätta fel – det kunde ju riskkapitalbolaget enkelt ha gjort själva – utan om att sätta en alternativ bild. Med hjälp av Too Much Information.
Det ska bli intressant att följa TMI:s utveckling, men man har ett klurigt problem om det man kallar granskning egentligen mer handlar om traditionell opinionsbildning.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.