SJ satsar cirka 3,5 miljarder på en renovering av SJ 2000-tågen. “Det kan vara den viktigaste investeringen vi gjort på 150 år”, säger Crister Frtizson, vd på SJ.
Vid en presskonferens på SJ:s huvudkontor vid Stockholm Centralstation i dag signerade SJ:s vd och ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer ett kontrakt värt 1,4 miljarder. SJ:s vd, Crister Fritzson, är nöjd.
– Det är en stor dag för SJ, vi är jätteglada att vi har hittat en partner som både prismässigt och produktionsmässigt gett oss det bästa alternativet.
Den tekniska uppgraderingen kommer först, sedan väntar en komfortuppdatering. Ombyggnadsprocessen beräknas genomföras mellan 2016 och början av 2019.
– Det kommer att kännas som ett helt nytt tåg invändigt. SJ 2000 kommer vara det tåget som säkrar vår konkurrenskraft i 20 år framåt, säger Crister Fritzson.
SJ 2000 är den enda tågtypen i Sverige som anpassats med korglutning vilket möjliggör både snabb och bekväm körning på kurviga järnvägar. Tekniken har utvecklats sedan x2000-tågen introducerades i början av 1990-talet och byts nu för att motsvara kraven för 2020-talet, säger Crister Fritzson.
– Det är helt enligt planerna att ett tåg som varit i drift i 20 år uppgraderas för att kunna användas 20 år till. Tidigare lagade vi felen, nu försöker vi i stället bygga bort dem för att få mer tillförlitlig rutin.
Delar av produktionen kommer att förläggas till Sverige och Ulrich Spiesshofer är glad över avtalet.
– Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet. Vi är en pålitlig partner för världsledande tågoperatörer, inklusive SJ här i Sverige, säger han via ett pressmeddelande.
Från Miljöpartiets sida välkomnar man satsningen.
– Vi tycker det är bra. 2000-tågen är bra tåg i och med att den har korglutningen som gör att man kan åka lite fortare. Det är bra att man återanvänder och rustar upp dem. Tåg håller väldigt länge, säger Stina Bergström, partiets trafikpolitiska talesperson.
SJ 2000 trafikerar ju framför allt stambanorna. Behövs det inte en bredare satsning?
– I Miljöpartiet anser vi att vi både måste satsa på stambanorna och de regionala banorna inklusive de lågtrafikerade banorna. Sen måste vi bygga nya banor för att få plats med alla resenärer som vill åka. Det kan ju låta som att vi vill ha allting, men det är faktiskt det vi måste göra om vi vill ha en modern järnväg. Vi har satsat alldeles för lite under många år, säger hon.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.