Regeringens satsning på elbilar har hittills gått under förväntan. 2013 köpte endast 141 privatpersoner så kallade supermiljöbilar.
För två år sedan införde regeringen supermiljöpremien på 40 000 kronor vid köp av el- och hybridbilar. Tanken var att minska koldioxidutsläppen, men än har inte elbilen slagit igenom.
Transportstyrelsen budgeterade förra året för 2 000 premier. Dock betalades bara 1546 premier ut, varav endast 141 till privatpersoner.
– Det räcker inte bara med att subventionera kostnaden för själva bilen. Man måste också se till att det går att ladda den i hemmet och på arbetsplatsen. I dag är det i praktiken omöjligt att ha elbil om du bor i bostads- eller hyresrätt, för det finns sällan några vettiga laddningsmöjligheter i garagen, säger Harry Frank, professor i innovationsteknik vid Kungliga Vetenskapsakademien, till DN.
Supermiljöbilarna står bara för 0,6 procent av bilförsäljningen i landet. I Norge och Holland är marknadsandelen fem gånger så stor. Det beror på statliga subventioner och satsningar på laddningsstationer.
– Det är uppenbart att den borgerliga regeringen inte har gjort tillräckligt. Vi måste få en genomgripande strategi för en nationell infrastruktur för laddningsstolpar. Då handlar det både om att konvertera motorvärmare och att installera nya laddare på arbetsplatser, hotell och andra platser där man tar rast, säger Anders Ygeman, Socialdemokraternas talesman i infrastrukturfrågor, till DN.
Att Sverige skulle bygga fast sig i en teknik som sedan inte slår runt om i världen, ska man inte lägga för stor vikt på, menar Anders Ygeman:
– En sådan risk finns alltid. Men det här rör sig inte om några enorma belopp. Elnätet är ju redan utbyggt i Sverige.
Supermiljöbilspremien fick redan innan den infördes kritik från bland annat Transportstyrelsen för att ha begränsad effekt.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.