Socialdemokraterna höll i dag pressträff för ett åtgärdspaket om ordning och reda på de svenska vägarna. “Kul att vi vill samma saker”, säger Gabriel Dahlander, presskontakt på Transport, till Dagens Arena.
Seriösa åkerier utsätts för illojal konkurrens från åkerier som bedriver illegal trafik och dumpar lönerna. Det menar Socialdemokraterna, som kallade till pressträff på ett åkeri i Årstaberg söder om Stockholm med Stefan Löfven och Anders Ygeman, ordförande i trafikutskottet, på onsdagen.
– Chaufförer från andra länder utnyttjas och tvingas arbeta och leva under oacceptabla förhållanden, sa Stefan Löfven.
Nu vill Socialdemokraterna bringa ordning och reda i transportbranschen. I sitt åtgärdspaket föreslår de att krav på alla frakthandlingar ska finnas i hytten, höjda bötesbelopp för de som kör illegalt – och om böter inte betalas ska polisen få låsa fast hjulen. Partiet föreslår även att den holländska modellen införs i Sverige. Den innebär att förare i regel måste vara anställd av det åkeri de kör för, vilket de menar förhindrar missbruk av F-skattesedlar i åkeribranschen.
– Vi är väldigt glada, de här frågorna har vi drivit under lång tid. Det är kul att Socialdemokraterna visar politisk vilja och att vi vill samma saker, säger Gabriel Dahlander, presskontakt på Transport, till Dagens Arena.
Även från TransportGruppen på arbetsgivarsidan är reaktionen försiktigt positiv till Socialdemokraternas åtgärdspaket.
– Om det är så att det börjar hända saker nu välkomnar vi det. Det är på tiden, säger Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen.
Hur ställer ni er till förslaget om att införa den holländska modellen i Sverige?
– Den ska vi faktiskt titta på tillsammans med Transport. Vi ska åka till Holland och titta på hur den funkar och om den hjälper till att skapa ordning och reda. Vi ska prata med både arbetsgivare och fack i Holland och se vad de tycker om det. Vi ska även åka till Finland och Norge.
Vad ska ni titta på i Norge och Finland?
– De har en allmängiltighet av kollektivavtalen i Finland och Norge. Där ska vi tala med parterna om hur det funkar. Just delen om böter, som Socialdemokraterna föreslår, har vi inte diskuterat, men det tror jag också är en bra sak i och för sig, säger Peter Jeppsson.
Vad innebär allmängiltiga kollektivavtal?
– Det är att de kollektivavtal som träffas mellan arbetsmarknadens parter blir gällande för alla som är verksamma i en bransch, även om man inte är med i facket eller någon arbetsgivarorganisation.
Håller ni med Löfven om att det är ett problem med oschysta villkor i åkeribranschen?
– Det håller vi med om. Det råder inte en konkurrens på lika villkor. Det har vi tjatat om på ministrar sedan Ines Uusmaans tid. De svenska åkeriföretagen konkurrerar inte på lika villkor som sina utländska kollegor. Det beror på att det fuskas med de regler som gäller, och att det kostar annorlunda att vara åkare i Sverige jämfört med andra länder.
Peter Jeppsson är kritisk till Socialdemokraternas idé om att införa en kilometerskatt för åkeriföretagen.
– I så fall är det oerhört viktigt att lyfta av något annat från de svenska åkarna, som fordonsskatter eller sänkta arbetsgivaravgifter. Man kan inte lägga en större avgiftsbörda på de svenska åkerierna.
Gabriel Dahlander på Transport tycker att intresset från regeringens sida har varit svalt alldeles för länge. Samtidigt har problemen i branschen vuxit.
– Det har saknats vilja i åtta år från alliansens sida och kaoset har blivit större och större. Det är hög tid för ordning nu, säger han.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.