Valrörelsen börjar se de första inslagen av negative campaigning. Branschorganisationen Visita kör just nu hårt på dubbelstötskampanjen, för att skrämma upp unga till att tro att de inte kommer att få några jobb om det skulle bli regeringsskifte efter höstens val.
Bistro Sjöstad, är en av de restauranger som nappat på kampanjen och som nu sprider två notor. En med alliansens lägre pris, och en med oppositionens dyra nota. Men som Hotell- och restaurangfackets Jenny Bengtsson skriver föredömligt på sin blogg har restaurangen räknat helt fel:
Alkoholskatt är den skatt som ligger på alkohol. På livsmedel ligger den berömda restaurangmomsen (moms på livsmedel), om en driver restaurang givetvis. Det är alltså den skatten som det finns partier som vill höja om de får makten och som dubbelstöten till stor del handlar om. Dessa två skatter är inte samma. Ändå har man i ovanstående exempel kommit fram till att en nota på 1756 kronor skulle kosta 2120 kronor om oppositionen vinner valet, till stor del i och med att man ”tvingats” höja priserna på champagnen och dagens vintips med 160 kronor.
Bistro Sjöstad har för övrigt inte kollektivavtal och de betalar heller inte in till Fora, som administrerar arbetsmarknadens försäkringar.
Visita har tidigare gjort sig kända för att ha spridit den felaktiga uppgiften att den sänkta restaurangmomsen gett 5 000 nya jobb. En nyhet som både TT och Ekot nappade på, men som sedan skulle visa sig vara en tidningsanka. Enligt en rapport från Konjunkturinstitutet har sju av tio skattekronor i sänkningen gått till restaurangägarna, medan bara tre kronor till sänkt pris.
Kom då ihåg att om pengarna stannat i offentlig sektor hade alla kronor gått till att skapa nya jobb. Hade det inte varit bättre med mer pengar till högre kvalitet i skolan och vården?
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.