LO-kollektivet drabbas hårt att uteblivna investeringar i bostadsbyggande och kollektivtrafik. Det skriver Stefan Hansson och Emil Johansson från LO-distriktet i Stockholms län.

Stockholmsregionen har en stark attraktionskraft och växer för varje år. Samtidigt står vi inför stora utmaningar om regionen ska kunna växa mer.

Enligt Stockholms Handelskammare saknas i dag 122 000 bostäder, Hyresgästföreningen rapporterar att 29 procent av unga mellan 20 och 27 år bor kvar hos föräldrarna. Bostadsbristen leder också till längre avstånd mellan bostad och arbete vilket ställer nya krav på en tillförlitlig kollektivtrafik.

De flesta samhällsaktörerna beskriver bostadsbristen som länets främsta framtidsutmaning. Samtidigt upplever vi inom Stockholms fackföreningsrörelse att utgångspunkten i debatten såväl som i de politiska förslagen är för snäv då stora delar av länets befolkning exkluderas.

I rapporten Full sysselsättning i Stockholmsregionen: Bostäder och kollektivtrafik undersöker vi därför hur dagens situation på bostadsmarknaden och i kollektivtrafiken fungerar för LO-medlemmar.

Den nuvarande bostadsbristen riskerar att öka segregationen i Stockholms län. Redan i dag styr vår ekonomiska situation i mångt och mycket var vi bor.

Rapporten visar att kommuner med en högre medelinkomst också har en befolkning som består av fler tjänstemän och en bostadsmarknad där de flesta äger sitt boende. Detta medan arbetare i högre grad bor i kommuner med något lägre medelinkomst och större andel hyresrätter.

Hyresrätten har under de senaste decennierna attackerats av en ideologiskt präglad bostadspolitik som har sålt ut och ombildat stora delar av länets hyresbestånd med konsekvensen att köpa sitt boende är enklaste vägen in på bostadsmarknaden.

Mellan 2004 och 2012 ökade medianpriset på en bostadsrätt i Stockholms län med 81,6 procent. För att köpa en bostad behöver du pengar till en kontantinsats och möjlighet att ta ett lån. För att få ett lån behövs en långsiktig inkomst vilket förutsätter en fast anställning. När del för del sammanfogas blir det tydligt hur hårt detta slår mot unga, inte minst inom LO-kollektivet, som till allt större del har otrygga anställningar.

Bostadsbristen får också konsekvenser på andra samhällsfunktioner och vilka krav vi ställer på dessa. Det blir allt viktigare att kollektivtrafiken är tillförlitlig över större delar av länets ytor och mellan platser som inte enbart ligger längs de stora kollektivtrafikstråken in mot Stockholms innerstad.

När vi kartlägger var sysselsatta inom LO-yrken arbetar framgår det att LO-kollektivets arbetsplatser är mer spridda över länet medan tjänstemännens arbetsmarknad till stor del är centrerad till Stockholms innerstad och Solna.

LO-medlemmarna reser trots det oftare kollektivt mellan bostad och arbete, än bland befolkningen i stort. Inte minst gäller det kvinnor inom LO-yrken. Kollektivtrafikens tillförlitlighet påverkar därmed våra medlemmar i hög utsträckning. När vi frågar LO-medlemmarna ifall de upplever att trafikstörningar påverkar deras arbete svarar 47 procent ja.

Nästan varannan LO-medlem upplever alltså att deras arbetssituation påverkas negativt av förseningar. Det är en oroväckande siffra.

LO-medlemmar har i lägre grad än tjänstemän inflytande över sin arbetstid – minst inflytande har kvinnor inom LO-kollektivet. Om du inte kan styra din arbetstid måste du vara säker på att vara på plats i tid. Litar du inte på att kollektivtrafiken eller andra färdsätt fungerar så ökar stressen.

Så här hänger utvecklingen i regionen ihop. För att bygga en region med full sysselsättning och ökad tillväxt krävs att investeringar i nya bostäder och kollektivtrafik görs. Det kräver att alla kommuner förbinder sig till att bidra.

Endast det kan säkerställa att dessa investeringar kommer alla till del och ökar regionens mångfald – inte segmenterar segregationen.

Stefan Hansson, förstaombudsman
Emil Johansson, utredare LO-distriktet i Stockholms län