Bild: Erja Lempinen

Bild: Erja Lempinen
Filippa Reinfeldt ”besvarar” tunga frågor med hjärtemojis och bilder av pastasallader, och förstås foton av sitt eget trevliga ansikte. Malin Ullgren om en bildkommunikation som förmedlar en trevligare känsla än den verbala frågan sänder ut.

”Instagram är det nya pressmeddelandet” slog the Guardian fast i en kommentar till bråket mellan Solange Knowles och Jay-Z. ”Är det nya” är ju i sig självt en sådan där småhysterisk slogan för allt och inget – vem vet, kanske är slickepotten det nya pressmeddelandet???!!!

Ändå ligger det något i the Guardian-bloggaren Emma Brockes försäkran (15/5). Kanske är verkligen låtsasprivata bilder med fina filter det nya pressmeddelandet. För bilder kan verkligen konsten att säga pyttelite, men i stället frammana känslor.

Celebritetsbråket handlade alltså om Solange Knowles, syster till Beyoncé, och Solanges svåger, alltså Beyoncés man Jay Z. Svägerska och svåger fastnade på en säkerhetskamera i en hiss, filmen spreds för världen och man kan anta att framför allt den respekterade och skandalfria Beyoncé tyckte att historien var fruktansvärt pinsam.

Men i stället för att omedelbart skicka ut ett pressmeddelande som hävdade att allt egentligen var frid och fröjd, att ingen missämja rådde mellan den nya soulpopdrottningen, prinsgemålen och prinsessan, rådde tystnad. Verbal tystnad. Ändå kommunicerade de – i bild, på Instagram.

Beyoncé lade upp bilder på sig själv och Solange i kvasiprivata sammanhang: systrar med armarna om varandras axlar på en solig strand. Jättemysiga bilder.

Och publiken, världen, lät pixlarna sjunka in och nåddes av en känsla av systerlig kärlek, av harmoni. Först då, i denna vackert filtrerade projektion av systrar i sol, kom ett uttalande i ord: detta är en familj som alla andra, som har problem men som ändå älskar varandra och håller samman.

Ganska perfekt skött.

För bara orden om problem och familj hade kunnat landa så mycket mer fel, om inte de där härliga fotona hade lagts ut allra först. Dessutom handlade det ju från första början om en film, om ett ertappande i bild. Att svara på bild med ord är mycket svårare; orden som följer kan bara te sig magra och stolpiga, så som just bokstäver ser ut, rent grafiskt.

Att i stället kontra arga kroppar med mjuka kroppar – det är att ta fajten om bildherraväldet med rätt strategi.

Att bilder förmedlar en känsla av intimitet, det vet ju Stockholms vårdlandstingsråd Filippa Reinfeldt bättre än någon annan svensk politiker.

Svenska journalister kan ironisera sig moderatblå över Reinfeldtskans tonåriga sätt att kommunicera – men hennes envetna instagrammande har lyckats förmedla en bild av trevliga Täby-Filippa.

Hennes kort på grillande och soffkuddar, som på något vis har lyckats hålla fortet. Att bli kritiserad av en så feminint kodad yrkesgrupp som barnmorskor, därför att landstingets förlossningspolitik är patientosäker, borde ha fällt henne. Egentligen. En som eventuellt inte riktigt bryr sig om kvinnorna och bäbisarna?

Men sådana frågor har Filippa besvarat med hjärtemojis och bilder av pastasallader, och förstås foton av sitt eget trevliga ansikte. ”Besvarat”. För den här sortens bildkommunikation handlar inte om att svara adekvat på frågor, utan om att svara på en annan fråga, att förmedla en trevligare känsla än den verbala frågan sänder ut.

Ord. Är betydligt besvärligare. Tar inte nödvändigtvis raka vägen till känslocentrum. Hänger i luften. Måste plockas ner och processas. Svårare att kontrollera effekten av än sol, kram, syster.

Statusen för orden i den svenska rikspolitiken får vi snart besked om. Blir det ett bildval eller ett ordval? I vilket fall, gissar jag att leende män med ”ledigt” uppknäppta skjortor lär bli ett av sommarens mesta budskap.

Malin Ullgren