Den ojämlika resursfördelningen mellan både kommuner och skolor är ett av svenska skolan största problem, visar en ny OECD-rapport.
Hög administrativ börda för lärare, ojämlik fördelning av resurser mellan skolor och att kommunerna inte fick tillräckligt stöd när makten över skolan decentraliserades, är några av den svenska skolans största problem. Det visar delresultaten från den studie av svenska skolan som OECD gör i svallvågorna av Sveriges låga PISA-resultat.
– Sverige är det OECD-land vars resultat fallit mest de senaste tio åren. I våra mätningar är mindre än 10 procent av eleverna högpresterande och andelen lågpresterande elever ökar, sa Beatriz Point, analytiker, under tisdagsförmiddagens presskonferens.
Utöver att satsa på skolpersonalens pedagogik och ledarskap, är en av Sveriges stora utmaningar att öka jämlikheten och kvaliteten mellan både skolor och kommuner, enligt rapporten.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) höll med om rapportens slutsatser och gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S) berättade om den skolkommission som ska ta den svenska skolan till nya nivåer.
– Hela landet behöver en gemensam agenda. Vi har satt samman en grupp som ska ta fram nationella mål och utvecklingsplaner som grundar sig i vetenskap och forskning. Med det hoppas vi att vi kan få till den stabilitet som det svenska skolsystemet behöver, sa Hadzialic.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.