Mediebild invandring och välfärd.

Expressen Debatt kan man läsa LO-medarbetarna Johan Ulvenlövs och Tobias Lundin Gerdås intressanta statistiska analys av effekterna av Fredrik Reinfeldts sommartal om att “öppna våra hjärtan”. Slutsatsen är tydlig: talet var en game changer för hela valrörelsen och banade väg för SD:s framgång.

Johan Ulvenlöv och Tobias Lundin Gerdås har undersökt Twitterflödet före och efter talet. Det finns en dramatisk skillnad. I analysen av 10 000-tals tweets kan man se att fram till tidpunkten för Reinfeldts tal nämndes invandring/flyktingmottagande i genomsnitt i 745 tweets per vecka. Efter talet handlar 2 438 tweets per vecka om invandring och flyktingmottagande.

Ännu mer intressant, tycker artikelförfattarna, är utvecklingen av tweetsen som handlar om välfärd. Fram till den 16 augusti handlade välfärdsinläggen om “jobb”, “skatter”, “vinster”, “riskkapitalbolag” och välfärdens finansiering.

Efter sommartalet handlade tweetsen om “massinvandring”, “invandring” och “flyktingar”. Det är tydligt att välfärd vs skattesänkningar förbyttes till välfärd vs invandring.

När Johan Ulvenlöv och Tobias Lundin Gerdås gjorde en mediesökning på artiklar som berör både invandring och välfärd i samma text såg de en likartad bild. Efter sommartalet skrevs det i genomsnitt 23 artiklar per dag, mot i genomsnitt fyra artiklar per dag innan talet.

Lärdomen av detta är att Moderaterna måste hålla rent högerut och markera avstånd från framtida budgetstöd från Sverigedemokraterna och att hålla dörren öppen för samarbete om alliansen blir mindre än de rödgröna i mars 2015.

En annan slutsats kan vara att det är dags att vänstern själva skapar en game changer. Sedan Reinfeldts tal har debatten kantrat fullkomligt. Nu måste vi göra allt för att vrida tillbaka den. Arvet efter alliansen måste fram i ljuset. Den svenska välfärden, skolan och vården förtjänar ett bättre öde än vad fyra trötta allianspartier med stöd av SD kan erbjuda.

Om ord är makt, är det dags att börja använda dem rätt igen.