I dagarna har filmen Bikes vs. Cars haft premiär. Bilden av en ständig kamp mellan bilar och cyklar känns igen från vardagen i Stockholmstrafiken. Det är en ojämn kamp där biltrafiken alltid har företräde. Ett tydligt exempel är Förbifart Stockholm – ett projekt som späder på obalansen i en infrastrukturbudget där inte ens en procent läggs på cykelvägar.
Det spänningar som uppstår mellan bil- och cykeltrafik är egentligen onödiga. Det höga tonläge man ofta hör skulle försvinna om det fanns två infrastrukturer: en för bilar och en för cyklar. Vägnätet för bilar täcker hela staden och erbjuder väganvisningar som gör det enkelt att färdas mellan olika destinationer. Vill man ta sig genom Stockholm på cykel är man hänvisad till sitt eget lokalsinne och till cykelbanor som dyker upp lika plötslig som de försvinner.
Det finns inget vägnät som är till för alla oss som korsar Stockholm på cykel. Konflikterna som det skapar är onödiga.
Svante Hansson
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.