Sannolikheten för att ensamstående mammor i Stockholms förorter kommer att ha råd njuta av SL:s nya grafiska profil är liten. Väldigt liten.

Det går inte bra för SL. Bara under nästa år behöver de öka sina intäkter med en miljard kronor.

Nedskärningar på pendeltågslinjer (där resandet på vissa linjer ökat med en fjärdedel) och höjningar av biljettpriserna, är alliansen i Stockholms läns landstings strategi.

“Det kan handla om att jobba hårdare mot fuskåkarna, att se över våra rabatter, att få fler resenärer, men förstås också att höja månadskortet.”, som landstingsdirektören la fram det.

I dag fick vi ytterligare en vink om hur det kommande året i kollektivtrafiken kommer att se ut. För att se till att ALLA verkligen betalar de eventuellt 950 kronorna i månaden för att utnyttja kollektivtrafiken, satsar SL 4,4 miljoner kronor på masskontroller på vissa utpekade “fusklinjer”.

En parentes i sammanhanget är att landstinget också lagt 1 miljon kronor på en ny grafisk profil för tunnelbanekartor och symboler. Även skyltar ska fräschas upp. Hur mycket kostnaderna för själva installationerna landar på kan landstinget inte berätta eftersom de är inbäddade i andra upphandlingar.

Anledningen till nedskärningar, prishöjningar och ökade kontroller är att alliansen behöver ”ordning och reda i ekonomin för att satsa för framtiden”, enligt trafiknämndens protokoll. Okej, jag fattar det. Det fortsätter att gå åt skogen för Stockholms landsting och någonstans måste pengarna komma ifrån. Men landstingspolitikerna gör så trista prioriteringar.

Vi har hört det förut, och lär få fortsätta göra det så länge alliansen får styra och ställa i Stockholms landsting: det är de mest utsatta som drabbas. Och incitamenten för att ta bilen bara ökar – en utveckling som är svår att stävja när den väl satt igång. Förbifarten kommer knappast att göra saken bättre.

Det finns så mycket att säga om detta att en nästan saknar ord. Men vi kan i alla fall konstatera att sannolikheten för att ensamstående mammor i Stockholms förorter kommer att ha råd att njuta av SL:s nya “modernare och snyggare” grafiska profil är liten. Väldigt liten.