Ett riskkapitalbolag kan snart ta över Stockholms färdtjänstmarknad. Det är hög tid för Kristoffer Tamsons (M) att släppa sina ideologiska käpphästar. Lägg dig i!
Med upphandlingsbud långt under alla andra taxibolag har Taxi Kurir och Taxi 020 sedan 2008 dominerat Stockholms färdtjänstmarknad. Det är förståeligt att alliansen i Stockholms landsting faller för bolag som kan pressa priserna 22 procent under alla andra anbud. Framför allt när det gäller upphandlingar i storleksordningen 1,3 miljarder kronor.
Men någonstans måste pengarna tas ifrån. I detta fall pekar det mesta på att det är chaufförerna och färdtjänstresenärerna som drabbats av landstingspolitikernas girighet. Taxichaufförer vittnar om usla arbetsvillkor och löner som inte går att leva på.
Samtidigt har antalet klagomål från resenärer fördubblats sedan Fågelviksgruppen, som äger Taxi Kurir och Taxi 020, tog sig in i färdtjänsten. Koncernen är den överlägset största på den skandinaviska taximarknaden med en omsättning på över 4 miljarder kronor.
Detta är till mångt och mycket en konsekvens av att Stockholms läns landsting har vägrat att skriva in ett enda ord om sociala villkor, kollektivavtal eller kollektivavtalsenliga villkor i upphandlingarna. Och så kommer det fortsätta. Det nya upphandlingsförfarandet som för några veckor sedan röstades igenom av alliansen fortsätter i samma anda.
Trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) påpekar konsekvent att ”mötet mellan arbetsgivare och arbetstagare” inte är något som landstingspolitikerna ska lägga sig i.
I dag kunde Ekot berätta att ett stort amerikanskt riskkapitalbolag är på god väg att ta över Fågelviksgruppen. Och därmed färdtjänstkontrakten i många kommuner och landsting.
Firmatecknare för företaget Ixat Holdnings, som i sin tur ägs av det amerikanska riskkapitalbolaget, är Carl Herring. Han är bland annat ordförande i bolagen Freedom finance AB, där du kan få lån trots att du har betalningsanmärkningar, och Lån för alla – ”Även för dig som har svårt att få lån”.
Carl Herring och Kristoffer Tamsons har åtminstone en sak gemensamt och det är trista värderingar när det kommer till att utnyttja resurssvaga personer.
Transportarbetarförbundet är mycket oroade för att förarna efter ägarbytet kommer att få ännu mindre del av kakan och att desto mer kommer att hamna i riskkapitalisternas fickor.
Den oron delas säkerligen av oppositionspolitiker, taxichaufförer och resenärer. I den bästa av världar hade den även delats av Kristoffer Tamsons.
Det bottenlösa träsk som i dag utgör taximarknaden, kommer bli än mer bottenlöst. Varken taxichaufförer eller resenärer är värda det marknadsmonster som landstingspolitikernas klåfingrighet har skapat. Vi kan framförallt inte ha offentliga upphandlingar som stödjer denna utveckling.
Det är hög tid för Kristoffer Tamsons att släppa sina ideologiska käpphästar. Lägg dig i!
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.