Evelin Schulz sitter på vårdcentralen och sjukanmäler sig till arbetsgivare Burger King Eskilstuna. En halvtimme senare blir hon uppsagd via sms.
Förra veckan när Evelin Schulz gick hem från träningen small det till i knäet. Det svullnade upp och hon kunde knappt gå längre. Dagen efter är det värre och hon blir tvungen att ta sig till vårdcentralen. I väntrummet meddelar hon sin arbetsgivare Burger King i Eskilstuna att hon inte kan jobba den dagen.
En halvtimme senare blir hon uppsagd via sms.
– Det är förskräckligt. Jag har ställt upp och jobbat natt många gånger och är den som jobbat där nästan längst. Sen blir jag uppsagd för att jag är sjuk en dag. Jag vet inte vad jag ska säga, säger hon till Arbetet.
Nihat Demirci som äger Burger King-restaurangen i Eskilstuna säger att arbetsledaren gjorde ett misstag som gav uppsägningsbeskedet via sms.
– Vi har gjort fel. Jag tar på mig ansvaret. Jag har sagt till arbetsledaren att man inte ska skicka sånt via sms. Men hade Evelin dykt upp i fredags hade hon fått uppsägningspappret i handen istället, säger han till Arbetet.
Nihat Demirci menar att uppsägningen var planerad eftersom det rådde arbetsbrist.
– Jag vet inte vad jag ska säga om det. Det har varit hur mycket jobb som helst, säger Evelin Schulz.
Fotnot:
Det är inte första gången hamburgerrestauranger misstänks behandla sina anställda dåligt. Här är Dagens Arenas sammanställning.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.