Ensamstående mammor får se sitt höjda underhållsstöd finansiera SL:s skenande konsultkostnader, nya grafiska profil och Stockholms landstings misskötta ekonomi.
Från och med september höjs SL-kortet med 110 kronor. Eller i finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahls (M) termer: 3,3 chipspåsar.
Det har alliansen i Stockholms läns landsting bestämt.
Anledningen är, som vi tidigare fått berättat för oss, att landstinget går jättemycket back. Och det ska kollektivresenärerna betala för. Inte bara i cash, utan också i form av ”kännbara inbromsningar” av frekvensen i kollektivtrafiken och ”nolltolerans mot fuskarna”. Ja, alltså de som redan i dag inte har råd med SL-kortet. Böterna ska också bli mer ”kännbara”.
Orden är Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting, självutnämnd ”vakthund” när det gäller kostnaderna i landstinget.
Hans partikollega Anna König Jerlmyr, ansvarig för Moderaternas politikutveckling inom området ”livspusslet”, har förstått varför en tillgänglig kollektivtrafik är viktig (om än med en underton av tveksamma värderingar).
”Vi vet att kvinnor är de som åker kollektivt mer. Vi ser att de som har större risk att bli sjukskrivna är förstagångsmammor som har lite längre restid till jobbet. Det är viktigt att vi har en utbyggd kollektivtrafik där vi har möjlighet att känna trygghet i att man kan hämta och lämna barnen i tid.”
Men Tamsons står fast vid att biljettpriserna måste höjas med följande argument: “Vi har en resandeökning med 1,5 procent det senaste året, men biljettintäkterna har bara höjts med 0,4 procent och det tyder på att folk reser på ett annat vis än tidigare. Man åker inte kollektivt varje dag utan cyklar eller tar bilen vissa dagar och det påverkar mycket.”
Han hade kunnat resonera: Vi har en resandeökning med 1,5 procent det senaste året, men biljettintäkterna har bara höjts med 0,4 procent och det tyder på att folk inte har råd att åka kollektivt, eller att de inte vill betala för en kollektivtrafik som bara blir sämre. Eftersom vi vill att fler ska åka kollektivt i stället för att ta bilen sänker vi biljettpriserna. Och i stället för att låta de som är mest beroende av kollektivtrafiken pröjsa för att vi inte har kunnat sköta landstingets ekonomi, så tar vi pengar från Förbifarten för att täcka budgethålen.
Men sannolikheten för att dessa ord kommer att formuleras av honom är ungefär lika stor som att Göran Lambertz aldrig mer kommer att synas på DN Debatt.
Det alliansen i Stockholms landsting sysselsätter sig med är borgerlig fördelningspolitik i sin allra renaste form. Och den leder till att ensamstående mammor i Stockholms förorter får se sitt höjda underhållsstöd finansiera SL:s skenande konsultkostnader, nya grafiska profil och Stockholms landstings misskötta ekonomi.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.