Patriarkatet och exploatering av jorden hänger tätt ihop. Nu är det dags för regeringen att växla upp miljöpolitiken, skriver Hanna Lidström, klimatpolitisk talesperson.
Under hela den moderna historien har män blivit rika på jordens bekostnad. Nu när Miljöpartiet sitter i regeringen har det en stor och viktig uppgift att bryta den trenden.
Både i dag och historiskt har globalt sett rika länder stått för den absolut största delen av alla utsläpp, och även i rika länder släpper män ut markant mer än kvinnor. En förklaring är vanor och normer – män kör mer bil och äter mer kött.
En annan förklaring är att utsläpp helt enkelt är kopplat till inkomst, ju mer du tjänar desto mer släpper du ut. Oavsett står ett singelhushåll med en man för i genomsnitt två ton mer koldioxidutsläpp än motsvarande för en kvinna.
De som släpper ut är inte heller de som drabbas av utsläppen. Om det vore så hade nog vår värd sett ganska annorlunda ut. I stället är det de fattigaste länderna som får ta smällen. Eftersom kvinnor oftare är ansvariga för jordbruk och vattenförsörjning och är mer utsatta i konflikter drabbas de hårdast. Våra utsläpp slår mot kvinnor som får längre att gå till en brunn med vatten, slita hårdare inom jordbruket som producerar mindre mat och blir offer i konflikterna som följer klimatförändringarna.
Att regeringen nu har vigt fyra miljarder under mandatperioden till Gröna fonden, FN:s fond för klimatinvesteringar, är bland det viktigaste vi kan göra för att ta ansvar för de skador vi skapar i andra länder.
Även i Sverige drabbas kvinnor av att samhället är byggt efter mäns utsläppstunga vanor. Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges utsläpp. Cirka hälften av alla resor med bil är under fem kilometer, till exempel folk i städer som åker till jobbet. Vi har planerat våra städer efter bilen, som det oftast är män som använder. Allt för länge har investeringar i kollektivtrafik fått komma i andra hand, och orimligt mycket gatuutrymme vigs åt bilen. Kvinnor färdas i högre grad med kollektivtrafik och till fots.
Därför är regeringens stadsmiljöavtal viktiga. De ger kommuner möjlighet att investera i kollektivtrafikprojekt som är nödvändiga både för att klara klimatmålen och för att skapa gröna, täta städer. Dessutom gynnar det dem som inte har råd att åka bil.
Miljöpartiet får regeringen att genomföra viktig politik för ett hållbart samhälle, men det finns mer att önska.
Det största säkerhetshotet är enligt Totalförsvarets forskningsinstitut klimathotet. Men det är inget som prioriteras i den nya försvarsöverenskommelsen och vi saknar både konkreta förslag och en politisk vilja att förstärka beredskapen för klimatkatastrofer. Det var något som Miljöpartiet pratade mycket om i och med förra sommarens stora bränder, men en fråga som nu lyser med sin frånvaro.
En annan viktig miljöfråga är hur länge vi ska tillåta gruvindustrin att riva upp metaller från mark som är viktig för ursprungsbefolkning utan att knappt skatta alls.
Vår tids viktigaste politiska möte sker i Paris i december – FN:s klimattoppmöte. Vi har höga förväntningar att den svenska delegationen med Åsa Romson i spetsen gör sitt yttersta för att få på plats ett bindande avtal där rika länder tar sitt ansvar för den gröna omställningen.
Regeringen har tagit fler viktiga steg mot ett mer hållbart och mer jämställt samhälle. Nu är vi redo för nästa växel.
Hanna Lidström, klimatpolitisk talesperson Grön Ungdom
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.