SJ drar in tre av fyra nattåg till Jämtland. Nu vill infrastrukturminister Anna Johansson (S) ge SJ ett bredare uppdrag.
Under veckan rapporterades att SJ lägger ner tre av fyra nattåg till Jämtland på grund av dålig lönsamhet. Hård kritik har riktats mot infrastrukturminister Anna Johansson (S) för beslutet.
– Som infrastrukturminister kan jag inte styra vilka linjer som körs av vilka operatörer eller vilka sträckor de kör. Vi har en avreglerad tågmarknad som styrs av marknaden. Operatörerna ansöker själva om vilka sträckor och tider de vill köra och beslutet tas av Trafikverket, säger ministern till Dagens Arena.
Som infrastrukturminister är hon ansvarig för Trafikverket. Men att gå in och styra vilka beslut myndigheten tar skulle vara ministerstyre, menar hon.
Vidare har inte det statligt ägda bolaget SJ något samhällsuppdrag, som att verka för klimat och tillgänglighet. Det gör att varken bolaget eller ministern kan skjuta till pengar för att upprätthålla tågtrafik på sträckor som inte är lönsamma.
Att ändra på detta är dock något som Anna Johansson prioriterar.
– Just nu bereder regeringskansliet frågan om hur ett sådant uppdrag skulle kunna utformas. Det är rimligt att SJ:s verksamhet inte bara ska genera utdelning till staten, utan också bidra till en positiv samhällsutveckling, säger hon.
Exakt vilka aspekter som skulle kunna omfattas i SJ:s nya uppdrag är i nuläget oklart. Likaså tidpunkten för när ett förslag kan vara färdigt.
En annan anledning till att ministern inte kan påverka vilka sträckor som tågen trafikerar är EU-regler.
– På EU-nivå förbereder vi för hur EU:s gemensamma tågmarknad ska kunna öppnas upp. Tanken är att fler aktörer ska kunna trafikera järnvägsspåren och göra det lättare att åka tåg inom Europa. Detta gör att jag inte kan skjuta till pengar för en viss trafikering, det är otillåtet statsstöd, säger Anna Johansson.
“Det fjärde järnvägspaketet”, som EU-satsningen kallas, kommer dock inte att påverka ett eventuellt vidgat uppdrag för SJ, enligt ministern.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.