Gammal skåpmat vinner knappast några väljare. Men den insikten verkar inte ha infunnit sig hos nya M-ledningen.
Det började under Almedalsveckan. Moderaterna lanserade ett jobbpaket för 10 miljarder kronor som skulle vara ”Sveriges hittills största samlade satsning för att bryta utanförskapet”.
Enda kruxet var att paketet snabbt visade sig vara ett lätt förklätt sjätte jobbskatteavdrag – av de tio miljarderna var nio miljarder en skattesänkning. Förslaget var dessutom ofinansierat och beräknades i praktiken bara skapa 10 000 nya jobb.
Men skam den som ger sig. Efter sommaren var det dags igen. I en debattartikel på DN debatt återlanserades paketet. Nu kryddat med att nyanställda ska vara helt rättslösa och utlämnade åt arbetsgivarens totala godtycke. Fortfarande var förslaget lika ofinansierat.
Möjligtvis var man inte nöjd med uppmärksamheten då. För i lördags var det på nytt dags för M att göra ett utspel om jobbpaketet. Den här gången som budgetnyhet. Tio miljarder till jobben (ja, eller en miljard då) – och förstås ofinansierat.
Frågan är nu om Moderaterna kommer göra slag i saken och hoppas på att det blir fjärde gången gillt. Men om man vill vinna någon väljare på förslaget vore det förstås en bra början att visa på hur man tänker finansiera det.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.