Vi kommer göra allt för att kollektivavtal ska gälla i kommande upphandling av färdtjänst och i alla andra upphandlingar som landstinget gör, skriver Jens Sjöström (S) och Conny Fogelström (S) i en replik.
Det Micheal, Elisabeth och övriga undertecknare från ”Taxi på bättre villkor” skriver om usla arbetsförhållanden för att köra gamla, sjuka och funktionshindrade är totalt oacceptabelt och ovärdigt svensk välfärd och arbetsmarknad.
Att Moderaterna i Stockholms läns landsting år efter år understödjer usla arbetsvillkor genom att teckna avtal med taxibolag utan kollektivavtal drabbar såväl förarna som resenärerna.
Vi kräver att det nya avtalet inte förlängs utöver de två år som är satta och att landstinget omedelbart startar process för att ta fram nytt avtalsunderlag för 2018 där kollektivavtal ska ingå.
Larmrapporter om den bristfälliga kvaliteten i färdtjänsten har varit många under åren. Som ”Taxi på bättre villkor” skriver får förarna köra på ackord utan grundlön, inkomstpension, försäkring och orimliga arbetstider är regel.
Situationens allvar blev förödande tydlig förra hösten då en förare dog av arbetsrelaterad stress.
Tragiska berättelser vittnar om hur stress bland utarbetade förare bidrar till försämrad service för resenärer i form av bilar som inte dyker upp, bristande bemötande och olyckor.
När Trafiknämnden i mars beslutade om upphandling av färdtjänsten de kommande åren var vi mycket kritiska till att krav på kollektivavtal inte fanns med i förfrågningsunderlaget. Trots återkommande rapporter om bristande kvalitet i verksamheten, som är direkt kopplade till arbetssituationen för förarna, svarade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att det inte är landstingets roll att ”lägga sig i färdtjänstchaufförernas arbetsvillkor”.
Eftersom inga krav på kollektivavtalsenliga villkor har ställts i den nya upphandlingen blir prisdumpningen ett faktum.
Det visas inte minst av att det vinnande anbudet är 10 procent lägre än dagens prisnivåer. Lönedumpningen bidrar också till en omöjlig konkurrens inom upphandlingen då mindre lokala aktörer, som oftast är väldigt uppskattade av resenärerna för sin goda lokalkännedom och trygga arbetsvillkor, stängs ute.
Landstinget har ett ansvar att inte tillåta över en miljard av skattebetalarnas pengar understödja en oseriös verksamhet där trygghet och välfärd för resenärer och förare inte är säkrat.
Vi håller Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) ytterst ansvarig för den monopolsituation som nu uppstått och att vi nu står inför ytterligare minst två år av otrygg färdtjänst. För oss socialdemokrater är det självklart att kollektivavtal ska vara norm på våra arbetsplatser.
Vi kommer nu att göra allt för att kollektivavtal ska gälla i kommande upphandling av färdtjänst och i alla andra upphandlingar som landstinget gör.
Jens Sjöström (S), oppositionslandstingsråd med ansvar för personalfrågor
Conny Fogelström (S), andre ordförande i Färdtjänstberedningen
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.