Hörde Patrik Westander häromdagen i Studio Ett slå fast att regeringen har vunnit kommunikationskriget så här långt. Och inledningsvis kan det ligga något i det. Punkt ett var att lägga skulden på det amerikanska bilföretaget. Punkt två var att tala om att skattebetalarnas pengar inte ska gå till bilindustrin utan till sjukvård. I medie- och kommunikationsbubblan i Stockholm har den typen av retoriska bilder en viss genomslagskraft. Men jag tror att situationen är annorlunda i Trollhättan och Västsverige. Det är där de blivande arbetslösa befinner sig. Det är där de hotade företagen verkar.
Ännu ett utspel i mediebubblan i 08-land stod Expressens ledarsida för i går när den krävde att facket skulle köpa Saab. Fackföreningsätaren Maud Olofsson hoppade på samma tåg i går i en teveintervju och anklagade IF Metall för att inte ta ansvar. Det är nog en våt dröm för Maud Olofsson att IF Metall tömmer sina strejkkassor och satsar pengarna i Saab.
Dessvärre illustrerar allt detta att själva sakfrågan kommer i skymundan för partitaktik och ideologiska mediala positioneringar. Jag tror att det är sådant som föder politikerförakt bland väljare i allmänhet och i synnerhet bland dem som nu riskerar att förlora sitt jobb.
HAB
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.