Peppe702

De förslag alliansen tidigare sågat blir nu deras egen politik.

De fyra allianspartiledarna Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf, Göran Hägglund och Jan Björklund presenterade på onsdagen, under en presskonferens på tåget till Linköping, en ny stor satsning på järnväg. Det handlar om en infrastruktursatsning som utgör höstens enskilt största budgetsatsning. Totalt beräknas satsningen kosta 55 miljarder kronor.

Den så kallade Ostlänken och spår som ska möjliggöra för snabbtåg mellan Göteborg och Borås ska byggas. Ostlänken beräknas kosta 30 miljarder kronor och sträckan mellan Göteborg och Borås 5 miljarder kronor. De ökade drift- och underhållsåtgärder som satsningen innebär beräknas uppgå till 20 miljarder kronor.

Snabbtåget mellan Göteborg och Borås föreslogs inför valet 2010 av de rödgröna. Då sågades byggplanen helt av infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) som ställde sig frågande till vad Göteborgarna ska göra i Borås. Sedan dess har Torstensson dock bytts ut.

Även Ostlänken har tidigare sågats när Socialdemokraterna slagits för den. Finansminister Anders Borg (M) vill inte att den någonsin ska byggas.
– Det skulle vara robust olönsamt. Tyvärr håller inte de ekonomiska kalkylerna. Snabbtåg binder samman stora städer och vi har inte så stor befolkning att det skulle bli lönsamt. Det vore oansvarigt att satsa på den utbyggnaden, sa Anders Borg till NT inför valet 2010.