Det statliga bolaget SAS säljer ut nästan all sin verksamhet. Resultatet: ett bolag som gång på gång hamnar i kris med sina medarbetare.
För andra gången på bara en vecka går flygpersonal under SAS-flagg ut i konflikt. Den här gången är det Svensk pilotförening som tar ut 900 piloter i strejk.
Anledningen är minst sagt snurrigt, men handlar i likhet med måndagens strejk om relationen till bemanningsföretaget Global Employer Company (GEC), som ägs av det brittiska företaget Flybe och som i sin tur har anlitats av SAS. Vem som äger vad är kanske lite svårt att hålla reda på, men i flygbranschen är det numera vanligt att ha flera olika underentreprenörer.
Striden mellan GEC och fackförbundet Unionen den 22 februari handlade om att parterna inte kunde komma överens om ett kollektivavtal för de kabinanställda, trots att de förhandlat i månader. Facket krävde 18 000 kronor i ingångslön. Motparten vägrade. I början av februari hotade facket att ta till konfliktvapnet. Om lönerna inte höjdes skulle hela personalen gå ut i strejk.
I stället tyckte motparten att kabinanställdas löner skulle fortsatt ligga på samma nivå som Storbritanniens. Det vill säga en grundlön på 16 895 kronor och en rörlig del på ca 2000 kronor, som därutöver tillkommer*.
Enligt Erik Rantzow, talesperson för kabinklubben på GEC som intervjuats av tidningen Kollega, handlade det inte alltså om någon »lyxstrejk« utan om lönenivåer på någon tusenlapp extra, pensionsavsättningar och försäkringar.
Strejken utbröt och varade i två dagar. På tisdagen enades parterna om medlarnas bud och fackets förhandlingschef Niklas Hjert sa i ett pressmeddelande att »Unionens medlemmar har i dag fått kollektivavtal och schysta löner och bra villkor.«
Nu har markpersonal som arbetar med marktjänster, som exempelvis incheckning och bagage- och frakthantering även börjat oroa sig över att flera av deras tjänster säljs ut till bolag utanför Sverige. Risken finns att även deras löner och villkor kan komma pressas ner.
Att ett statligt bolag som SAS använder en modell där anställningsvillkoren försämras och löner dumpas är högst anmärkningsvärt. Det råder inget tvivel om att de försöker spara pengar genom att outsourca sin personal. Men det kan inte göras ostraffat. De långsiktiga effekterna är att flygningar ställs in, dåligt rykte, medarbetare i strejk och viktigast av allt, att personals välmående försämras. Frågan är om SAS verkligen har råd med det.
* Ändrat den 26 mars 2016, kl 11:41.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.