65 miljoner? Eller 100 miljoner? Hur mycket man ska lägga på EU-parlamentarikernas limousineservice har varit en av parlamentets surdegar. Nu har man äntligen fattat beslut.
I januari lade Europaparlamentets generalsekreterare Klaus Welle fram ett förslag om att »fräscha upp« parlamentets limousineservice i Bryssel och Strasbourg.
I stället för att som nu hyra in chaufförer och bilar vid behov, föreslog Welle att parlamentet ska anställa 110 chaufförer på heltid, rapporterar Politico. Något som skulle innebära att den årliga budgeten för limousineservicen skulle öka från dagens 65 miljoner till över 100 miljoner kronor. Bara chaufförernas uniformer beräknas kosta sisådär en miljon kronor. Per år alltså.
Låg en önskan om mer lyx och flärd i den gråa vardagen bakom förslaget tro?
Nej, det Klaus Welle hade i åtanke när han knåpade ihop sitt förslag var parlamentarikernas säkerhet. Genom att anställa chaufförerna skulle man kunna göra tuffare och mer noggranna bakgrundskontroller. Och med egna bilar skulle man kunna installera särskild specialutrustning, till exempel överfallslarm.
Dessutom, argumenterade generalsekreteraren vidare, bär parlamentariker ofta runt på ytterst viktiga och hemliga dokument. Dessa kommer vara bättre skyddade om chaufförerna och parlamentarikerna är »bekanta med varandra«.
Omröstningen om »limousineplanen« skulle egentligen äga rum förrförra veckan. Men kritiken var så hård att det hela blev framskjutet en vecka.
»Enligt mig skulle en officiell chaufförtjänst göra oss till mer synliga måltavlor. När vi åker taxi eller bil vet inte chaufförerna om att vi är EU-parlamentariker, däremot är det tydligt att vi är det om vi har en egen chaufförtjänst. « skrev exempelvis den liberala Europaparlamentarikern Kaja Kallas i ett blogginlägg, enligt Politico.
Hur slutade omröstningen då? Med några smärre ändringar röstades »limousineplanen« tillslut igenom med en överväldigande majoritet. 409 röstade för, 221 emot och 13 lade ner sina röster.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.