Foto: Webstjärnan/Flickr.
Foto: Webstjärnan/Flickr.

Förslaget om att införa betyg i årskurs 4 sågas av forskare. »Resultaten kommer att bli praktiskt taget värdelösa« skriver tio forskare.

Förra året slöts en blocköverskridande överenskommelse om att införa betyg i årskurs 4 på prov. Nu har regeringen presenterat sitt förslag på hur det hela ska gå till.

Förslaget får hår kritik från en rad forskare som uppmanar skolor att inte delta i betygsexperimentet. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver de att »resultaten kommer att bli praktiskt taget värdelösa«.

Anledningen är att skolorna själva får välja om de vill delta i experimentet eller inte, vilket innebär att skolor som deltar förmodligen har en positiv syn på betyg och bättre förutsättningar att använda dem, skriver forskarna. Regeringen förslår också att de skolor som deltar ska få extra resurser. Därför, menar forskarna, går det inte att skilja ut effekten av betyg från effekten av extra resurser.

Även allianspartierna och SD motsätter sig regeringens förslag – dock av andra skäl. Oppositionen menar att mindre friskolor stängs ute, eftersom den som vill delta i försöket måste ha minst fyra skolenheter. Dessutom riktar man kritik mot att försöket ska utvärderas genom att jämföra barn som fått betyg och barn som läser estetiska ämnen, rapporterar Sveriges Radio.

Liberalerna ska nu skicka ett brev till utbildningsminister Gustav Fridolin där man kräver att förslaget ändras – något som också stödjs av SD.

– Det finns en majoritet i riksdagen som vill ha tidigare betyg än vad regeringen vill och då får naturligtvis den majoriteten aktivera sig igen, säger Christer Nylander, skolpolitisk talesperson för Liberalerna och vice ordförande i utbildningsutskottet, till Ekot.