Bild: Flickr/Oliver Holzbauer.
Bild: Flickr/Oliver Holzbauer.

»SAS-piloter har de senaste åren medverkat till miljardbesparingar åt företaget«, skriver Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren.

SAS piloter har strejkat sedan i fredags. Och än ses ingen ljusning, i natt avbröts förhandlingarna mellan arbetsgivaren och facket efter 17 timmar vid förhandlingsbordet.

Vd för Svenska Flygbranschen, Mattias Dahl, säger till SVT att arbetsgivarna har sagt ja till medlarnas nya bud och att pilotfacket fått igenom viktiga krav. Men facket avvisar fortsatt buden.

Den stora striden handlar om lönerna. Svensk Pilotförening har krävt 3,5 procents löneökning, strax över det märke som övriga i branschen fått i år. SAS anser att det är en orimlig nivå. Medan facket hänvisar till att piloterna under flygbolagets krisår medverkat till miljardbesparingar åt företaget.

I en debattartikel pekar Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren på några saker som piloterna gått med på för att rädda flygbolaget.

– I november 2012 medverkade SPF till en besparingsåtgärd i miljardklassen när SAS stod inför konkurshot. Sänkta löner, slopad förmånspension och ökade arbetstider innebar att SAS kunde sänka sina kostnader med upp till 40 procent för piloter i företaget.

– Jämfört med arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden i övrigt har SAS piloter avstått över 20 procent i lönekuvertet sedan 2012.

– Ingångslönen för en SAS-pilot är idag 28 845 kronor för ett arbete som innebär långa skift, obekväma arbetstider, helgarbete och förkortad sommarsemester. Inga andra lönetillägg tillkommer för obekväm arbetstid eller helgarbete.

Trots detta vägrar SAS gå med på fackets krav – en lönejustering efter år av försämringar.

– Man verkar helt enkelt vara totalt okänslig för vad den här strejken orsakar för kostnader och problem för samhället och människor i övrigt, utan att man avser att fortsätta att driva strejken tills att man får igenom sina krav, säger Mattias Dahl till SVT.