Vid transport av exempelvis betong och stål är lasten ofta dåligt surrad, vilket innebär att lasten kan slita sig. »Det är otroligt stora brister«, säger Mikael Roos, Arbetsmiljöverket.
Av alla tunga transporter på vägarna, till exempel med stål och betong, är hela sju av tio dåligt säkrade. Det säger Mikael Roos, inspektör på Arbetsmiljöverket, till Ekot.
– Sjuttio procent av lasten som rullar på våra vägar har dålig lastsäkring. Det är otroligt stora brister.
Att lasten är dåligt surrad innebär att lasten kan slita sig när föraren behöver bromsa eller väja, vilket innebär en fara för båda föraren och andra trafikanter. Lasten kan exempelvis lossna så att så att godset åker in i förarhytten – något som inte är helt ovanligt, enligt Mikael Roos.
De fem senaste åren har det varje år anmälts ett par hundra arbetsplatsolyckor – just på grund av att lasten har kommit i rullning eller slitit sig.
Att bristerna är så stora beror bland annat på att många förare saknar kunskaper om hur lasten ska surras och att man använder fordon som inte är anpassade för tung last.
– Det beror på att man köper transporten från industrier där den som kan köra billigast får uppdraget. Då kan det komma ett fordon som inte är riktigt lämpat, men man kör ändå. Det här ser vi kontinuerligt, säger Mikael Roos.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.