Juicen smakar inte så fräscht när den säljs kryddad med sexism.
Arbetet har ett antal artiklar granskat Joe and the juice, som Stockholmarna fått se poppa upp som svampar ur jorden i innerstan de senaste åren. Hakar på hälsotrenden och vänder sig till medvetna kvinnor.
Men tydligen blandas fräscha juicer blandas med unket motstånd mot kollektivavtal. Och kryddas med ett mycket tydligt marknadsföringskoncept: sexism.
Det visar sig att företaget håller castings med presumtiva anställda. Facket misstänker att det handlar om att hitta personer med rätt utseende. Till finska Hufvudstadsbladet säger varumärkeschefen Kasper Garnell att kvinnor kan »få sig en oskyldig flirt i samband med latten«. Kanske därför som juicerna också har namn som »Pick me up«, »Sex me up«, »Kiss on lips«.
I en intern film som spreds på nätet i våras syns vältränade killar som inför en helt manlig publik tävlar om vem som kan göra godaste juicen. Och i Finland rekryteras just nu anställda med slogan »Detta är inte bara ett jobb. Detta är en kultur, brödraskap – du vill ju slåss för ditt team?«.
Det hade orsakat ett fullständigt ramaskri om det var unga kvinnor som anställdes. Men företag ska inte komma undan med sexism bara för att det är män som utsätts. Sexism och diskriminering hör inte hemma på arbetsmarknaden. Hotell och Restaurangfackets berättelse om hur det är att försöka teckna kollektivavtal med dem liknar mest en fars: »De svarar inte ens på mejl numera. Jag har sökt dem sedan maj och det enda besked jag får från företaget är att ägarna åker till Singapore, Japan och andra länder runt om i världen för att starta nya juicebarer«, säger Per Persson avtalssekreterare på HRF, i Arbetets artikel.
Att marknadsföra sig med CSR-frågor som jämställdhetsarbete och klimatmedvetenhet har varit en trend bland företag de senaste åren. Utan ett ordentligt värdegrundsarbete bakom klingar det lätt falskt. Men att göra helt tvärtom som Joe and the Juice är något helt annat. Här marknadsför man sig istället medvetet med grabbig kultur. Då smakar juicen inte så fräscht längre.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.