Det finns inga belägg för att tidiga betyg är bra för resultatutvecklingen. Varför räcker inte det för att få Jan Björklund att backa?
»Jag tycker inte att man ska behöva jämföras med varandra när man är 10 år«, säger grundskolerektorn Jan Aronsson från Stockholm när han intervjuas av Ekot. Ja, så enkelt går det faktiskt att argumentera. Och nej, försöksverksamheten med betyg i årskurs 4 blev inte den succé som Jan Björklund (L) hade hoppats på. Tack och lov för det.
När Ekot ringde de 20 största kommunerna för att få en bild av intresset för att frivilligt delta i att sätta årskurs 4-betyg med start hösten 2017, visar sig intresset vara mycket svalt. 14 av de 20 kommunerna svarade att de bestämt sig för att säga nej till att delta, eller att de förmodligen kommer säga nej, eller att skolorna inte är intresserade.
Björklund rasar över detta. I hans föreställningsvärld ska skolminister Gustav Fridolin (MP) lastas för att ha obstruerat förutsättningarna för kommunerna att delta, genom sin passivitet. Delvis har han rätt. Att det är frivilligt är inte en optimal ingång för vetenskapligheten när resultaten ska analyseras. Men även den största friskolekoncernen, Academedia, med 76 skolor säger nej till att delta, vilket är oavsett kommunpolitikernas vilja eller ovilja.
Enligt pedagogikprofessor Christian Lundahl som forskar om betyg och bedömning finns det inte forskningsstöd för tidig betygsättning. Det finns dock studier som visar motstridiga slutsatser om tidiga betyg, som att två till fyra procent fler arbetarbarn kunde gå på gymnasiet om de hade fått betyg tidigt, samtidigt som en annan studie visar att för lågpresterande är det sämre att få tidiga betyg.
Skolverkets utvärdering av betyg i årskurs 6, som infördes 2012, visar dessutom att elever som redan har svårt för sig riskerar att få det ännu svårare. Varför då envisas med betyg i årskurs 4? Är det för att sålla ut eleverna så tidigt som möjligt? För att redan på mellanstadiet mentalt sortera in barnen som framtidens arbetare och tjänstemän?
Varför envisas med betyg i årskurs 4? Är det för att sålla ut eleverna så tidigt som möjligt?
För det Jan Björklund nu rasar över är att regeringen har anständighet nog att vägra stigmatisera barn, att vägra utsätta dem för onödig psykisk stress och för att inte låta en ideologisk övertygelse sätta en skolpolitisk agenda, i stället för att låta forskningen styra reformerna. Det finns inga belägg för att tidiga betyg generellt är bra för resultatutvecklingen. Varför räcker inte det för att få Jan Björklund att backa?
Det är utmärkt att S och MP står fast vid sitt tidiga betygsmotstånd. Det är utmärkt att LO och lärarfacken, helt i denna linje, gemensamt presenterat 25 förslag för en likvärdig skola, vars röda tråd är att alla barn har rätt till en lika bra utbildning, oavsett bakgrund. Inga tioåringar ska behöva tappa tron på sig själva. I stället för betygshetsande är det vad även Jan Björklund borde lägga fokus på.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.