FLYGKRIS SAS kommer att förlägga upp till 10 procent av sin verksamhet till Spanien och London, uppger bolagets vd Rickard Gustafson i en intervju med TT. Syftet är att få ned kostnaderna.
Flygbranschen är hårt pressad av lågprisbolag, och det är den konkurrensen som ligger bakom SAS beslut. Det innebär att SAS skapar ett luftfartstillstånd på Irland, men förlägger delar av verksamheten till London och Spanien.
– Vi måste ha samma förutsättningar som andra för att kunna flytta fram våra positioner, säger vd:n Rickard Gustafson till TT.
Flytten gör verksamheten betydligt billigare att driva för SAS.
– Kostnaden för arbetskraft för företagen är ganska rejält högre i Skandinavien, på grund av att vi har andra sociala avgifter, andra pensionsstrukturer och andra pensionsskatter. Totalt sett så ser vi att kostnaden för arbetskraft är cirka 35–40 procent lägre i många andra länder i Europa än vad de är i Skandinavien, säger Rickard Gustafson.
Tanken är att 5-10 procent av verksamheten ska ske från SAS baser i London och Spanien från och med vintern 2017/2018. Det motsvarar fem till åtta flygplan, som ska bemannas med lokalt anställd personal.
Fackförbundet Svensk Pilotförening tror inte att deras medlemmar kommer att drabbas av beslutet, men Hans Sjöberg, som representerar SAS-piloterna, beklagar beslutet.
– I grund och botten kan vi dela SAS oro för att vi inte ska få ekonomin att gå ihop. Men det är djupt oroande att man inte kan bedriva verksamhet med skandinaviska villkor inom den fria rörligheten i EU, för då kommer man kanske i förlängningen inte kunna bedriva verksamhet alls med våra villkor, säger Hans Sjöberg på Svensk Pilotförening till Dagens Arena.
Nu hoppas Svensk pilotförening på en dialog med SAS om hur den här utlokaliseringen ska gå till.
– Vi ser ju gärna att skandinaviska piloter får söka de här jobben, i den mån de är beredda att ta jobben, säger Hans Sjöberg.
Han tror att pensions- och socialförsäkringsvillkor inte nödvändigtvis är sämre för den enskilde piloten som arbetar under brittiska eller spanska avtal, utan att det snarare är SAS som betalar lägre skatt för sådana avgifter.
Fredrik Henriksson, presschef på SAS, bekräftar att det inte finns planer på ytterligare personalminskningar i Sverige.
– I nuläget inga sådana planer utan det här är ett komplement till vår befintliga verksamhet. I den mån vi behöver minska personalen räknar vi med att det sker genom naturliga avgångar, säger Fredrik Henriksson till Dagens Arena.
Kan det bli svensk personal ni anställer i Spanien och London?
– Ja, det kan bli några svenskar, du kan ju vara svensk som är bosatt i Spanien. Men vi ska huvudsak anställa folk lokalt till lokala villkor, säger Fredrik Henriksson.
Vilken typ av anställningar tänker ni er? Kan det bli fråga om bemanningsbolag?
– Det är inte helt beslutat än, men tanken är att de ska anställas av SAS.
Men Lise Iderström, ansvarig för Unionens kollektivavtal för kabinanställda, befarar att flyget är på väg mot samma systematiska utflaggningsmetoder som präglar sjöfarten. Hon menar att baser utomlands innebär en ökad risk för att märkliga anställningsformer sprider sig i branschen, som att kabinpersonal kan vara egenföretagare som betalar sina egna sociala avgifter.
– Om du jobbar i Sverige och flygbolaget har en huvudverksamhet i Sverige ska du ha svenska anställningsvillkor. Det måste vi försöka påverka på EU-nivå, säger hon till TT.
Lise Iderström vill dock inte kommentera dagens besked från SAS.
Att SAS planerade att utlokalisera en del av verksamheten har det varit tal om ett tag, men beskedet i dag ledde till att SAS aktie steg med 5 procent på Stockholmsbörsen.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.