INTERVJU I det amerikanska primärvalet slöt miljontals, ofta unga amerikaner, upp bakom en 75-årig självutnämnd socialist. Dagens Arena har träffat hjärnan bakom Bernie Sanders valkampanj, Scott Goodstein.
– Det har funnits en hunger efter någon med mer djup och mer förståelse för politik. Allt vi gjorde var att visa Bernie som han var, säger han.
Det är fullsatt när PR-strategen står på scen under Socialistiskt forum i ABF:s lokaler på Sveavägen i Stockholm. Scott Goodstein har själv svårt att förstå svenskarnas omättliga intresse för amerikansk politik, och än svårare att greppa vårt intresse för amerikanska traditioner så som Black friday.
42-åringen från Cleveland har en lång erfarenhet inom politiska gräsrotsrörelser. Han var med och startade organisationerna punkvoter.com, rockagainst bush och det progressiva partiet D.C. Statehood party. Han arbetade som Barack Obamas sociala mediestrateg under valkampanjen 2008. Registrerad demokrat blev han däremot inte förrän när han började arbeta med Bernie Sanders.
– Jag kommer aldrig mer ha en klient som delar 95-98 procent av mina åsikter. Det händer inte i amerikansk politik.
En kandidat som Bernie Sanders hade aldrig haft en chans före sociala mediers genomslag, menar Goodstein. Möjligheten att börja från noll fanns inte tidigare. Till skillnad från många av sina motståndare, vars kampanjer var beroende av enskilda sponsorer, organisationer och näringsliv, bestod 60 procent av Sanders finansiering av små individuella donationer. Stödet kom ofta från yngre, den genomsnittlige donatorn gav 27 dollar och var 27 år gammal.
Innehållslösa slogans hör hemma på 50-talet.
Att unga väljare sökte sig till Bernie Sanders blev en ögonöppnare för många tror han. Inte bara på grund av senatorns ålder och hans politiska budskap. Kampanjen jobbade medvetet med att visa upp en oputsad och autentisk bild av sin kandidat. Sanders visades i långa oklippta tal, ibland av sämre bildkvalité och med senatorn ur fokus. Goodstein tror att det finns en felaktig föreställning om att yngre generationer har svårt att ta till sig längre komplexa budskap.
–Om det är väldigt komplicerade frågor, då kommer unga också att spendera tid på att förstå dem, det kan de göra på samma sätt som de spenderar tid på att sträckkolla på favortiserien på Netflix. Innehållslösa slogans hör hemma på 50-talet.
Fast till slut var det Donald Trumps »Make america great again« som vann.
– »Make America great again« har ett budskap som talar till människors nostalgi, det kan handla om rasism och xenofobi, men det finns också ett ekonomiskt budskap i det. Någon får gärna förklara för mig vad »I’m with her« (Hillary Clintons slogan) står för.
Har Trump satt standarden för hur framtida kampanjer nu kommer se ut?
– Jag har inget emot att man twittrar dygnet runt, eller att man talar med ett vardagligt språk. Men det som nu sker är sorgligt, Donald Trump retweetar Ku Klux Klan-medlemmar och rasistiska budskap. Jag tror partierna måste sätta sig ner och diskutera vad som är en riktig politisk dialog.
– Bland amerikaner tror jag dock att pendeln har svängt tillbaka. Det finns en hunger efter saklighet och något annat än den reality tv som vi befinner oss i. Senator Adam Schiff är en lugnande röst och ett gott exempel.
Härnäst flyger Scott Goodstein till Ukraina, hans företag ska där delta i HBTQ-rörelsens organisationsarbete mot Vladimir Putin. Han ser med ökad tillförsikt på framtiden för aktivism inom sociala medier.
– Det finns många amerikaner som har tre olika arbeten samtidigt, de befinner sig knappt hemma. Det hade aldrig gått att organisera dem med flygblad. Om du delar information med mig så har det ett betydligt effektivare budskap än en TV-dokumentär som inte är kopplad till någon. Så att bara ha möjligheten att dela information med varandra är ett väldigt viktigt steg för att på sikt bygga stora rörelser.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.