Bild: Wikimedia.

Nyhet I genomsnitt kommer det in 14 anmälningar i månaden om resenärer som klämts i SL-spärrarna. Nyligen klämdes en gravid kvinna och fick åka till sjukhus. Trafikregionrådet säger nu att de ska testa spärrfria zoner i tunnelbanan.

Enligt uppgifter från MTR har det sedan 2012 inkommit i genomsnitt 14 anmälningar i månaden om resenärer som klämt sig i SL-spärrarna. I genomsnitt gäller fyra av dessa misstänkt kroppsskada. Bara den senaste månaden har det kommit in 19 klämärenden till SL:s kundtjänst. Dagens Arena har tittat närmare på dem.

Under den korta perioden har en 2,5-åring klämts och fastnat, trots att föräldern hållit barnet i handen när de gick igenom. På en annan resenär slogs spärren igen på huvudet, och en annan fastnade och skadade bröstkorgen. En förälder klämdes när den gick igenom en spärr med sin 4-åring och en resenär klämdes och skadade handen.

En gravid kvinna klämdes och fastnade så att hennes partner var tvungen att dra upp spärrarna med händerna. Efteråt hade kvinnan ont och var tvungen att besöka sjukhuset för att undersöka att fostret inte fått någon skada, enligt uppgifterna till kundtjänst.

Region Stockholms nya trafikregionråd Anton Fendert (MP) säger att otryggheten som resenärer känner inför spärrarna är en av flera orsaker till minskad trygghet i kollektivtrafiken.

– Det blir extra kännbart om man till exempel reser med barnvagn, packning eller i rullstol, säger han.

Trafikregionråd Anton Fendert (MP). Foto: Jann Lipka.

 

Enligt en undersökning av Novus 2016 känner två av tre resenärer oro när de passerar spärrarna. Och 40 procent av de tillfrågade upplever att barn i deras omgivning är rädda för spärrarna. 

Vad motiverar att ha sådana här spärrar, där resenärer faktiskt kan skada sig? 

– Jag reser ju själv dagligen med tunnelbana och förstår verkligen oroskänslan som resenärer kan känna. Vi kommer att behöva se över hur vi kan lösa problemet, säger Anton Fendert. 

Han uppger att det nya styret kommer att testa att ta bort spärrarna i utvalda delar av tunnelbanan, för att se hur det påverkar tryggheten. Detta är ett pilotprojekt som är tänkt att pågå några månader innan effekterna ska utredas.

Anton Fendert konstaterar dock att detta inte löser problemet med att resenärer skadar sig i dag. En teknisk möjlighet, menar han, är att spärrarna stängs långsammare. Men det har över tid testats många olika hastigheter för att komma fram till dagens hastighet, och resenärer skadas fortfarande.

– Vi kommer att fortsätta att bevaka frågan och ser fram emot resultatet av pilotprojektet under mandatperioden, säger Anton Fendert.