Nyhet Expressen publicerar inte Seko Pendelklubbens Kina-annons, fastän allt var klart. Både Expressen och annonsbyrån uppger att det behövdes något förtydligande, men om detta har inte Pendelklubben blivit informerade, och vilket förtydligande får vi inte veta.
Förra veckan publicerade Aftonbladet en helsidesannons från Seko Pendelklubben. På bilden syns Kinas president Xi Jinping och rubriken under lyder: ”Vår högsta chef på MTR”. Pendelklubbens syfte med annonsen är att uppmärksamma läsarna om att den kinesiska staten äger majoriteten av MTR. Och att skattepengarna som finansierar bolaget hamnar i Kina.
Vidare lyfter Pendelklubben en rad arbetsmiljöproblem som medlemmarna upplever. Stationsvärdar kan jobba tiotimmars pass utan paus och måste rapportera sina toalettbesök, till exempel.
Denna annons har enligt Pendelklubbens ordförande Rainer Andersson publicerats tio gånger i olika medier det senaste året. Men i onsdags väckte den särskilt stor uppmärksamhet när MTR:s VD Henrik Dahlin skrev ett brev till Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia och kallade annonsen för ”ett grovt övertramp”. Och menade att det är ”en smutskastningskampanj som innehåller flera lögner och överdrifter”. Bland annat eftersom MTR är majoritetsägt av den ”särskilda administrativa regionen” Hongkong i Kina.
Men enligt Rainer Andersson är det ändå i slutändan Xi Jinping som bestämmer vad som händer i Hongkong. Något som även Expressens krönikör Patrik Kronqvist poängterar i en krönika om annonsen:
”MTR, som sköter både pendeltåg och tunnelbana i Stockholm, ägs visserligen till 75 procent av det lokala styret i Hongkong. Men efter de senaste årens inskränkningar av fri- och rättigheter där är det tydligt att det är kommunistregimen i Kina som har den yttersta makten även i Hongkong.”
Henrik Dahlin nämner också att han ska ge bolagets chefsjurist i uppdrag att ”utreda och vidta lämpliga åtgärder för att kompensera för den skada Seko Pendelklubben orsakat MTR”.
– Att man går ut och dementerar ägandeskapet och hävdar att det är ett svenskt bolag, när varenda svensk vet att det inte är så, det är pinsamt. Men det gör de för att ägandeförhållandena är besvärande för dem, säger Rainer Andersson.
Han anser också att det är pinsamt illa skött av MTR att hota med juridiska åtgärder när det handlar om tryck- och yttrandefrihet.
– Det är två-noll till Pendelklubben. Vi är inte nervösa överhuvudtaget, säger Rainer Andersson.
Pendelklubben hade till och med planer på att få annonsen publicerad på fler ställen. Bland annat en helsidesannons i Expressen. Rainer Andersson uppger till Dagens Arena att de blev uppvaktade av annonsbyrån Bulldog Media Group AB, som skulle ordna med annonsen i Expressen. En orderbekräftelse skickades och planen var att annonsen skulle gå i tidningen i söndags.
Men det kom aldrig någon annons.
– Jag hör av mig till annonsmäklaren och frågar vad som har hänt, och han svarar något om att det inte fanns plats i tidningen i söndags, men att den ska gå på tisdag i stället, säger Rainer Andersson.
Men när tisdagen kom och Rainer Andersson gick och köpte tidningen hittade han ingen annons då heller. Han kontaktade annonsmäklaren igen som skulle undersöka saken och återkomma. Men hittills har Rainer Andersson inte hört något.
Varken Expressen eller Bulldog Media Group uppger exakt vad som har hänt. Expressens chefredaktör Klas Granström svarar på mejl att annonsen inte är stoppad. De hade begärt några förtydliganden i annonsen, men har inte fått någon återkoppling. Om detta har inte Pendelklubben hört något, enligt Rainer Andersson. Klas Granström svarar inte på våra följdfrågor om vilka förtydliganden och varför.
När Dagens Arena ringer upp Bulldog Media Group frågar de om vi är granskande journalister. Sedan säger de att det var något i annonsmaterialet som inte stämde överens med Expressens riktlinjer. Mer än så vill de inte uppge.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.