OS-Invigningen Världens alla religiösa och auktoritära högerledare är så lika varandra, men nu blev det till slut bara komiskt.

De politiska reaktionerna från på OS-invigningen har ni antagit direkt komiska proportioner.

Invigningen var i de flestas ögon helt magnifik. Båtarna med de aktiva som skred fram längs Seine. Mångfalden av kulturuttryck som utspelade sig längs vägen. Från Lady Gaga till Celine Dion, över modeskaparen Louis Vuitton och hyllningen till franska kvinnor vid det återuppbyggda Notre Dame till en leende Zinedine Zidane med OS-facklan.

”Den mänskliga historiens mest storslagna konstverk”, skrev Aftonbladets Patrik Brenning, och det var lätt att hålla med.

Men för världens alla företrädare för den religiösa och auktoritära högern spelade denna manifestation för mötet mellan kultur och idrott ingen roll.

Åkesson och Trump är helt enkelt mer lika ayatollah Khamenei än ni tror

För i ett segment av invigningen fanns ett inslag som tolkades som en blåmålad, nästan naken Dionysos, framför en tolkning av da Vincis “Den sista måltiden” med en kvinna med gloria på Jesus plats, omgiven av en regnbågspalett av dragartister.

Det blev alldeles för woke för dagens politiska klimat.

Flera katolska kardinaler protesterade, liksom påven.

President Erdoğan i Turkiet sade att ”Olympiska spelen har använts som ett verktyg för att förvränga människans natur”, med en tydlig udd riktad mot hbtqi-inslaget. Han lovade också att ringa påven för att prata ut.

Och från Iran meddelade ayatollah Khamenei via X Iran ”Vi fördömer dessa förolämpningar riktade mot de heliga gestalterna inom gudomliga religioner”.

Från andra sidan Atlanten hördes samma fördömanden. En påtagligt moraliskt upprörd programledare i Fox News intervjuade Donald Trump, som lovade att något liknande aldrig kommer hända i nästa OS, som ska hållas i USA, om han blir president.

OS-ledningen kände sig också tvingade att kalla till en presskonferens och be om ursäkt för att människor blivit kränkta.

Återigen blir det alltså tydligt hur stora likheter det finns mellan den religiösa högerextremismen, oberoende av religion och land. Den konstnärliga friheten underordnas alltid påstått homogena traditioner och religiösa eller nationella känslor.

Det går inte att komma ifrån likheten med Sverige, där Sverigedemokraterna nyligen gjorde dragartister på landets bibliotek till en politisk huvudfråga.

Jag har sagt det förut och säger det igen: Åkesson och Trump är helt enkelt mer lika ayatollah Khamenei än ni tror, eller de vill erkänna. För samtidigt som de delar en världsbild där traditionen och nationen hotas av mångkultur, feminism, hbtqi-rättigheter och liberala värden, så behöver de varandra som hotbilder och fiender i en polariserad värld.

Det komiska i alltihop är att det där segmentet av invigningen inte alls föreställde Da Vincis målning av Den sista måltiden. Enligt invigningens regissör föreställde det istället ett antal grekiska gudar som festar i en dionysisk backanal. På nätet har flera kommentatorer påpekat att det påminner om en målning av Jan Harmensz van Bijlert från 1635 som föreställer bröllopet för havsnymfen Thetis och Peleus från Thessalien. Ett bröllop som senare ledde till trojanska kriget.

Kanske borde ledningen för OS tänkt efter innan de bad om ursäkt, och i ett slag degraderade den konstnärliga friheten.

Det borde också även högerns snöflingor tänkt efter innan de sprang ut i vredesmod? Eller har de själva föreställt sig att Den sista nattvarden innehåller en blåmålad, nästan naken grekisk gud? Och vad hade de i så fall rökt när de såg den tavlan framför sig?