En nedläggning av Bromma Flygplats hotar Sveriges konkurrenskraft och regionala tillgänglighet. Med BRA:s flytt till Arlanda lämnas flera svenska regioner utan direktförbindelse till Stockholm. Samtidigt väljer SAS att satsa mest på Kastrup. Är en nedläggning av Bromma Flygplats verkligen en satsning på Arlanda som Socialdemokraterna påstår eller är det i själva verket en förskjutning mot Köpenhamn?

Förra veckan kom ett besked som skakar flygresenärer i Sverige: BRA avslutar sin verksamhet på Bromma och från den första januari 2025 kommer bolaget enbart att flyga inrikes för SAS, utan att sälja egna biljetter. Detta lämnar viktiga regioner som Kalmar, Kristianstad, Halmstad och Växjö utan direkta flygförbindelser till Stockholm, eftersom SAS inte trafikerar dessa sträckor. Samtidigt minskar konkurrensen när en aktör försvinner från marknaden.

Behovet av att utveckla Arlanda som en stark transportnod är tydligt

Detta är ingen slump; under lång tid har de Rödgröna i Stockholm stad och region hetsat mot flygbranschen i allmänhet och Bromma Flygplats i synnerhet. Inte minst har Socialdemokraterna försvagat svenskt flyg genom den flygskatt man infört som varje år automatiskt höjs. Kristdemokraterna har i stället alltid förespråkat en långsiktig strategi som inkluderar både Arlanda och Bromma.

Vad gäller Arlanda så delar vi Socialdemokraternas uttalade ambition att göra flygplatsen till en central hub för både inrikes- och utrikesflyg. Behovet av att utveckla Arlanda som en stark transportnod är tydligt. Detta innefattar både förbättring av den omgivande infrastrukturen, som att sänka de höga biljettpriserna för Arlanda Express, samt behovet av ett nytt körfält på vägen till flygplatsen för att förbättra framkomligheten.

Samtidigt behövs Bromma Flygplats för att Stockholm ska kunna konkurrera med andra europeiska huvudstäder. Socialdemokraterna styr dock mot en nedläggning och givet att BRA flyttar till Bromma försvinner 90 % av Brommas trafik. Det paradoxala i situationen är dock hur SAS nu, istället för att stärka sin närvaro på Arlanda, väljer att dra ner på det totala antalet flyglinjer från Stockholm. Samtidigt öppnar man 15 nya linjer från Kastrup i Köpenhamn. Har vi råd att göra människor och företag som vill nå Stockholm beroende av mellanlandningar i Köpenhamn? Risken blir att de i stället väljer att stanna vid första stoppet.

Kristdemokraternas hade hellre sett att större delar av inrikesflyget gick från Bromma. Det skulle frigöra kapacitet på Arlanda att öka utbudet av internationella flyglinjer; en stor del av Arlandas flygtrafiken är nämligen inrikesflyg och två tredjedelar av resenärerna är svenskar. Bromma skulle också kunna spela en viktig roll för Sveriges beredskap. Tvingas Arlanda stänga på grund av tekniska problem, extremt väder eller säkerhetshot, behövs en alternativ flygplats för att säkerställa att ambulansflyg och andra akuta transporter kan genomföras. På samma sätt kan Bromma vara viktig för att vi ska kunna leva upp till våra försvarsåtaganden, inklusive våra förpliktelser gentemot NATO. Bromma har även potential att bli en ledande aktör inom elektrifiering och grönt flyg, särskilt eftersom dessa nya flygplan till en början bara kommer att kunna trafikera kortare sträckor, vilket passar inrikesflyget väl.

Nedläggningen av Bromma Flygplats är mer än en lokal fråga; det handlar om Sveriges position på den internationella arenan. När SAS flyttar fokus till Kastrup, sätter vi vår framtid på spel. Vi kan inte låta politiska beslut leda till att svenska regioner isoleras och att företag tvingas göra omvägar. Att investera i Bromma är att investera i vår gemensamma framtid – låt oss inte förlora den chansen.

Nike Örbrink (KD), gruppledare Kristdemokraterna Stockholms stad

Karl Henriksson (KD), gruppledare Trafiknämnden Region Stockholm

Carl-Johan Schiller (KD), regionråd Kristdemokraterna Region Stockholm