Ledare Den gröna omställningen är en lång resa.
Men vi har kommit en bra bit på vägen.
För snart 40 år sedan lanserade Volkswagen en eldriven variant av sin Golf. Det tillverkades drygt 70 stycken och ett av få svenska exemplar finns fortfarande kvar i drift och rullar i Umeå. Men bortsett från några andra mindre försök, var det i praktiken först genom Elon Musks elbilsföretag Tesla som elbilen blev ett realistiskt alternativ till en fossildriven bil. Teslas framgångar har satt fart på elbilsmarknaden och tvingat fram utveckling och förändring i den annars mycket konservativa bilindustrin.
Trots den snabba utvecklingen på elbilsmarknaden har nyhetsrubrikerna som beskriver en vikande elbilsförsäljning duggat tätt det senaste året. Slopade skattesubventioner, sänkt reduktionsplikt och bränsleskatt, tillsammans med ett lägre oljepris, beskrivs som viktiga faktorer. Från rapporteringen kan man lätt få känslan av att fossildrivna bilar har fått ett uppsving, särskilt med tanke på Volvos utspel om ett uppskjutet mål om när nyförsäljningen av fossildrivna bilar ska upphöra.
Tittar vi på de faktiska försäljningssiffrorna har nybilsförsäljningen sjunkit med 8 procent det senaste året. Ingen drivmedelstyp har direkt ökat i försäljning, men huvuddelen av minskningen kommer från elbilssegmentet. Trots minskningen står elbilar fortfarande för 35 procent av nybilsförsäljningen, vilket bara för två år sedan hade varit en rekordnivå.
Det Northvolt åstadkommit – genom anställda, ledning, aktieägare, långivare och inte minst Skellefteå kommun – är oerhört imponerande
Den tillfälliga dippen i elbilsförsäljningen tillsammans med Northvolts aktuella kris har gjort att skeptiker till gröna industrisatsningar vädrar luft och menar att den gröna bubblan kommer spricka. Visst fog för kritik finns förstås, men jag skulle inte bli förvånad om flera av kritikerna var skeptiska till både internet, smarta telefoner och sociala medier. Några hade nog sett hjulet som en tillfällig fluga om de levde på den tiden.
Visst finns det bubblor i den gröna omställningen; skyhöga bolagsvärderingar med vinster långt i framtiden, förmånliga lån och verkställande direktörer med rockstjärnestatus. Men den gröna omställningen är inget tomt luftslott, tvärtom går utvecklingen häpnadsväckande fort. För tio år sedan stod elbilar för mindre än 0,3 procent av nybilsförsäljningen och Northvolt hade fortfarande inte grundats.
Tvivlar man på utvecklingen och inte litar på statistiken kan man bara ge sig ut i vardagen och se sig omkring. Ställ dig bredvid närmsta väg och det ska mycket till om du inte ser en elbil. Eller, åk upp till tvivlarnas kulle i Skellefteå och titta ut över fabriken. Den står där och över 3000 människor arbetar i den. Produktionen kanske ännu inte nått önskad kapacitet, men att vifta bort den som en bubbla vore direkt felaktigt.
Det Northvolt åstadkommit – genom anställda, ledning, aktieägare, långivare och inte minst Skellefteå kommun – är oerhört imponerande. För Sveriges del är det till stor del en helt ny industri och Northvolt har på mindre än 10 år gått från en tom industritomt till en hel fabrik. Att det skulle komma hack i kurvan är helt naturligt, och det är bra att man hunnit få igång produktionen innan de första stora ekonomiska bekymren kom.
En konkurs för Northvolt riskerar inte bara att drabba Skellefteå och den lokala arbetsmarknaden. Det vore också ett enormt slöseri av resurser; fabriken är igång och mängden kapital – både fysiskt, finansiellt och humankapital – som finns där är enormt. Över längre tid ska vi så klart inte hålla misskötta och olönsamma företag under armarna med gemensamma medel, men med en ny industri behövs stöd för att få igång en marknad och lönsamhet.
Sverige och EU måste se till att Northvolt får mer tid att bevisa sig innan de tillåts gå i konkurs. Det man åstadkommit hittills är – trots alla brister i till exempel arbetsmiljö och lönsamhet – en stor framgång.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.