Jesper Lindholm, Ellinor Vikman Rindevall, Jakob Sahlin.

Klimatomställningen behöver vara grundfundamentet i Socialdemokraternas politiska vision, skriver tre socialdemokratiska debattörer. 

Det är halvtid i mandatperioden och högerregeringen fortsätter att montera ner Sveriges klimatpolitik. Den senaste budgeten innebär ännu ett slag mot omställningen med fortsatta skattesänkningar på fossila transporter och minskat stöd till energieffektivisering. Regeringen har på bara två år skurit ner miljöbudgeten med en tredjedel och utsläppen från transporterna ökar nu för första gången på många år.

Klimatomställningen behöver vara grundfundamentet i Socialdemokraternas politiska vision inför 2030-talet

I strid med alla rimliga bedömningar försöker regeringen hävda att man “klarar klimatmålen till 2030” genom att höja reduktionsplikten marginellt. Det är få om ens någon som tror dom. Till och med Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare skriver i Dagens industri att regeringen underpresterar på ett sätt som Sverige inte har råd med. Regeringen agerar mot bättre vetande, mot forskningens tydliga besked och mot vad EU kräver av oss som medlemsstat.

Mot den bakgrunden är det förvånande att det största oppositionspartiet inte klarar av att uppvisa ett tydligare klimatledarskap. I Socialdemokraternas skuggbudget för 2025 nämns “klimat”, “omställning” och “utsläpp” bara ett fåtal gånger. Socialdemokraterna höjer anslaget till klimat och miljö med blott 1,3 miljarder och accepterar samtidigt avskaffandet av flygskatten. Detta trots att flyget inte betalar moms (vilket andra trafikslag gör) och att EUs utsläppshandel inte täcker flygets samlade klimatutsläpp. Det är bra att Socialdemokraterna föreslår transportstöd till landsbygden, större satsningar på klimat- och industriklivet, mer pengar till järnvägsunderhåll och till energieffektiviseringar. Men det räcker inte.

Vi förväntar oss mer av Socialdemokraternas klimat- och omställningspolitik. Vi behöver se till att elektrifieringstakten ökar markant, att järnvägen går att lita på och att de gröna industrierna kan växa i Sverige. Det kräver rejäla satsningar. Vi måste tala klarspråk om att utsläppen kommer bli dyrare  i och med EU:s utsläppshandel, men detta kan vi hantera klokt med hjälp av en kraftfull fördelningspolitik. Staten behöver säkra ett fullgott omställningsstöd och på allvar pressa priserna på tåg och kollektivtrafik – som man gör i andra länder. Därtill behöver vi börja betala för skogens klimatnytta och ge skogsägare incitament att öka kolinlagringen. Om skogen inte klarar sina klimatmål behöver utsläppsminskningarna ske i andra sektorer, vilket bara blir dyrare för Sverige.

Sverige står inför ett vägskäl. Konkurserna kommer bli fler och arbetslösheten kommer att öka om vi drar ner på takten samtidigt som resten av världen ställer om. Valet står mellan “gröna jobb” eller “inga jobb” då ingen kommer vilja köpa “brunt stål” eller “bruna lastbilar” från Sverige. Vår framtida välfärd och konkurrenskraft avgörs av om vi lyckas eller misslyckas med att ställa om i den takt som krävs.

Klimatomställningen behöver vara grundfundamentet i Socialdemokraternas politiska vision inför 2030-talet. På nästa kongress behöver vi formulera en hoppfull klimatpolitik som beskriver ett starkare och hållbarare Sverige. Vi behöver gå till val på en tydlig omställningsplan som både minskar utsläppen och de ekonomiska klyftorna. Det är vad vi förväntar oss av Socialdemokraternas nya klimatpolitik.

Jakob Sahlin, ordförande för föreningen Klimatsossarna

Ellinor Vikman Rindevall, ordförande för Hässelby S-förening

Jesper Lindholm, talesperson för S-nätverket Kära framtid.