Bostad Hyresgäster riktar skarp kritik mot Hyresgästföreningen och kräver att de kämpar mer för att hålla nere hyrorna. Hyresgästföreningen menar att de borde rikta kritiken mot fastighetsägarna i stället.
– Både engagerade medlemmar och anställda gör allt i sin makt för hyresgästerna i förhandlingsrummen, skriver Susanne Sjöblom, Hyresgästföreningen i Stockholms ordförande, i ett mail.
Samtidigt som hyrorna har höjts med rekordhöga 10 procent på två år har många hyresgästers ekonomi stramats åt. Enligt en rapport från Hyresgästföreningen har andelen hyreshushåll med ohållbara boendekostnader, när mer än 40 procent av inkomster går till hyran, ökat från 28 till 43 procent på två år.
Nästa år väntas en ytterligare hyreshöjning på mellan 4 och 5 procent. I kampanjen ”Frys hyran”, arrangerad av föreningarna Ort till ort och Allt åt alla, kräver hyresgäster att hyran höjs med noll procent nästa år. I kampanjen vidtar de stridsåtgärder i form av protester mot hyresbolagen, men även mot Hyresgästföreningen. De kräver att Hyresgästföreningen slutar fokusera på förhandlingar och börjar mobilisera hyresgästerna i protester och demonstrationer.
Läs mer: Hyresgäster i protest mot Hyresgästföreningen
I dag planerar arrangörerna en demonstration utanför Hyresgästföreningen i Stockholms regionkontor. Susanne Sjöblom, ordförande i Hyresgästföreningen i Stockholm, säger att hon förstår frustrationen som många hyresgäster känner. Och att hon välkomnar kampanjen ”Frys hyran”.
– Vi tycker att det är bra med engagemang som syftar till att förbättra situationen för alla hyresgäster, det behövs starka röster, skriver hon i ett mail till Dagens Arena.
Värnar svenska modellen
Men hon tycker att kritiken som riktas mot Hyresgästföreningen i stället borde riktas mot de som höjer hyrorna, alltså fastighetsägarna. Hon påpekar att Hyresgästföreningen har ett lagstadgat ansvar att förhandla hyrorna och att de står upp för den svenska modellen med förhandlade hyror.
– Vägrar Hyresgästföreningen förhandla enligt den modellen som finns, så är risken stor att den raseras och att rättigheten till att kunna påverka hyressättningen försvinner, skriver hon.
Läs mer: Forskare om hyresprotesterna: ”Rimligt att folk höjer sina röster”
Vad gäller kampanjens krav om en noll procents hyreshöjning nästa år påpekar Susanne Sjöblom att om inte Hyresgästföreningen förhandlar har fastighetsägarna enligt lag rätt att begära en höjning hos hyresnämnden. Och då är risken stor att hyrorna ökar ännu mer, menar hon.
– Både engagerade medlemmar och anställda gör allt i sina makt för hyresgästerna i förhandlingsrummen. Hyresgästföreningen vill se ett betydligt större ansvarstagande från fastighetsägare. Speciellt i dessa tider då många hyresgäster har det väldigt tufft ekonomiskt.
Kritikerna menar att Hyresgästföreningen ”utan verkligt motstånd” medverkar till hyreshöjningarna. Att föreningen skulle kunna mobilisera hyresgäster och protestera mer. Hur ser ni på den kritiken?
– Hyresgästföreningen gör väldigt mycket för att påverka och förändra så att hyresgästernas villkor ska stärkas och bli bättre. Hade vi inte suttit vid förhandlingsbordet och hyresvärdarna fått igenom sina krav, så hade hyrorna i Stockholmsregionen höjts med ytterligare 1,7 miljarder kronor för 2024. Genom aktiva medlemmar och lokala hyresgästföreningar görs jättemycket, både i bostadsområdena och husen, skriver Susanne Sjöblom.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.