Vi behöver en stark och sammanhållen alkoholpolitik som sätter folkhälsan i centrum.
Regeringens förslag om gårdsförsäljning av alkohol presenteras som ett stöd till småskaliga producenter och en möjlighet för konsumenter att köpa lokalt producerad alkohol direkt från gården. Men låt oss inte bli lurade. Det här förslaget är ingen oskyldig reform – det är ett första steg mot att underminera Systembolagets monopol och luckra upp den svenska alkoholpolitiken.
Förslaget om gårdsförsäljning är en trojansk häst. Först tillåts försäljning på gården, sedan kommer fler undantag, och till slut står monopolet så svagt att det inte längre kan försvaras. Det är ingen slump att Moderaterna, som länge drivit frågan om att avveckla Systembolaget, står bakom detta förslag. De har redan öppet sagt att de vill gå längre och kallar detta ett första steg.
Forskning visar entydigt att ökad tillgänglighet leder till ökad konsumtion
Det handlar inte om att stödja lokal produktion eller ge konsumenter större valfrihet. Det handlar om att öka tillgängligheten av alkohol och successivt montera ner Systembolagets roll som samhällets alkoholregulator. Och när tillgängligheten ökar, ökar också konsumtionen – och med den, alkoholrelaterade skador.
Systembolagets monopol har varit en bärande pelare i Sveriges alkoholpolitik. Genom att begränsa tillgängligheten, kontrollera marknadsföringen och säkerställa att alkohol inte säljs till minderåriga har monopolet bidragit till att hålla konsumtionen på en relativt låg nivå jämfört med många andra länder.
Men gårdsförsäljning riskerar att luckra upp detta system. Fler försäljningsställen innebär fler möjligheter att köpa alkohol, och det blir svårare att kontrollera åldersgränser och säkerställa ansvarsfull försäljning. Forskning visar entydigt att ökad tillgänglighet leder till ökad konsumtion – och det är inte bara den enskilda individen som drabbas, utan hela samhället. Alkoholrelaterade sjukdomar, olyckor och sociala problem kommer att öka, och vården och samhällsekonomin kommer att bära bördan.
Det är lätt att se gårdsförsäljning som en liten, harmlös reform. Men det är precis så här nedmonteringen av monopolet börjar. Först tillåts försäljning på gården. Sedan utvidgas reglerna, fler undantag införs, och till slut står vi inför en situation där Systembolaget inte längre kan uppfylla sin roll som samhällets alkoholregulator.
Det är ingen överdrift att kalla detta för en slippery slope. När väl dörren till gårdsförsäljning öppnas, kommer det att bli svårt att stänga den igen. Och när monopolet väl är nedmonterat, finns det ingen väg tillbaka.
Det är dags att se igenom retoriken om småskaligt företagande och lokal produktion. Gårdsförsäljning handlar inte om att stödja små producenter – det handlar om att luckra upp den svenska alkoholpolitiken och öppna dörren för en avveckling av Systembolagets monopol.
Vi behöver inte fler alkoholutlämningsställen. Vi behöver en stark och sammanhållen alkoholpolitik som sätter folkhälsan i centrum. Låt oss inte låta regeringen lura oss att tro att detta är en oskyldig reform. Gårdsförsäljning är första steget mot en nedmontering av monopolet – och det är ett steg vi inte kan ta om vi vill skydda både nuvarande och framtida generationer.
Filip Nyman, ordförande för IOGT-NTO Öst
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.