Foto: Waldemar Hansson/Crosby

TV ”Stenbeck” är en välgjord och välspelad serie om en av våra största entreprenörer och det Sverige han var med om att förändra. Jon Andersson har sett dramaserien om Jan Stenbecks liv, som har premiär på SVT i dag fredag. 

1975 var Sverige ett helt annat land än i dag. Staten kontrollerade viktiga funktioner som tv och telenätet. Stålverken och varvsindustrin ansågs vara vitala delar av svensk ekonomi. Men mycket av det skulle snart komma att ändras. En person som i allra högsta grad var delaktig i den här förändringen var Jan Stenbeck, vars liv nu blivit dramaserie på SVT. 

En annan tid

Jan Stenbeck var yngste son till affärsadvokaten Hugo Stenbeck, som på 1930-talet var medgrundare till investmentbolaget Kinnevik. Skog och stål var de viktigaste näringarna under Kinneviks tidiga år. Något som skulle förändras då Jan tog över kontrollen över företaget.

När serien tar sin början 1975 är Hugo Stenbeck den äldre styrelseordförande. Hans äldste son Hugo Stenbeck junior är vd. De två systrarna Elisabeth och Margareta konspirerar för att få bort Hugo junior som vd. Planer som yngste sonen Jan inte ställer sig bakom. När Hugo junior kort därefter dör i cancer får Jan ta över sin storebrors del i företaget, och efter en mångårig arvsstrid med sina systrar tar han till slut full kontroll över bolaget 1983. 

Främre raden: Jan Stenbeck (Jakob Oftebro), fadern Hugo SR (Lars Lind), modern Märtha (Iréne Lindh).
Bakre raden; systrarna Elisabeth (Julia Marko Nord) och Margaretha (Malin Crepin), brodern Hugo JR (Niklas Engdahl). Foto: Niklas Maupoix/SVT

 

Men Jan har helt andra idéer om vad Kinnevik ska syssla med. Den olönsamma ståltillverkningen ska bort och ersättas av nya näringar som mobiltelefoni och reklam-tv. Detta i en tid då staten hade monopol på såväl tv-marknaden som på telefonnätet. 

Mästare på att kringgå regler

Tv-serien, som i sin tur är baserad på Per Anderssons bok ”Stenbeck: En biografi”, berättar historien om hur Jan Stenbeck skulle bli en av det sena 1900-talets mest framgångsrika svenska företagsledare och entreprenörer. Jan Stenbeck var en man som i mångt och mycket var före sin tid. Redan när serien börjar jobbar han på att försöka få de första mobiltelefonlicenserna i USA. När det inte lyckas vänder han hem till Sverige och utmanar den statliga jätten Televerket med det nystartade bolaget Comvik (numera Comviq). Något som i allra högsta grad bidrog till att till slut bryta upp det monopol på telefoni i Sverige som Televerket (senare Telia) hade haft.  

Jan Stenbeck var en mästare på att kringgå regler. När TV3 lanseras på nyårsafton 1987 har han hittat ett kryphål i lagen. Sändningarna görs från London och reklamen vänder sig till såväl svenskar som danskar och norrmän (och visas på de tre olika språken) för att komma undan de regler om förbud mot tv-reklam som fanns på den tiden. 

Nytt Sverige

Serien om Stenbeck är berättelsen om ett Sverige i förändring. Ett Sverige som sakta rörde sig bort från statliga monopol, reklamförbud och beroendet av en föråldrad industri. En förändring som Jan Stenbeck i allra högsta grad var delaktig i och bidrog till. Det är också den perioden i Stenbecks liv som är mest intressant i tv-serien.

Jakob Oftebro är mycket bra i titelrollen som Jan Stenbeck. Foto: Niklas Maupoix/SVT

 

Men behöver inte gilla Stenbeck eller hans affärsmetoder, men det är svårt att inte fascineras över hur innovativ och före sin tid han var. På samma gång var han en kallhamrad affärsman. En man som inte hade några problem med att förlöjliga sina medarbetare offentligt och som inte kände någon som helst sympati för de arbetslösa arbetarna vid Fagersta stålverk. För att inte tala om alkoholisten och matmissbrukaren Stenbeck. Ett missbruk som blev allt värre med åren och som till slut ledde till en för tidig död 2002, endast 59 år gammal. 

Välgjord och välspelad

Jan Oftebro är utmärkt i huvudrollen som Jan Stenbeck. Han lyckas med lätt hand ge kött och blod åt en man som kunde vara alltifrån pojkaktig spjuver till sadistisk chef, affärsgeni och innovatör. Serien lyckas också bra med att återskapa det svenska 80- och 90-talet med rökfyllda konferensrum, telefoner med nummerskivor och tvivelaktig klädstil. 

Det sista avsnittet blir en lite väl pliktskyldig redovisning av Stenbecks sista år i livet och känns inte alls lika spännande som resten av serien. Men det är egentligen bara en randanmärkning. På det stora hela är ”Stenbeck” en både välspelad och välgjord serie om en av våra största entreprenörer och det Sverige han var med om att förändra.