northvolt ett
Northvolt ett i januari 2023. Foto: Wikimedia

Northvolt 1 800 av IF Metalls medlemmar drabbas av Northvolts konkurs. Även 650 av Sveriges Ingenjörer medlemmar påverkas. 

– Det här är ett tufft besked för våra medlemmar, som slitit hårt för att rädda företaget, säger förbundsordförande Ulrika Lindstrand.

Under onsdagsmorgonen lämnade batteritillverkaren Northvolt in en ansökan om konkurs till Stockholms tingsrätt. Fackförbunden Sveriges Ingenjörer, som organiserar omkring 650 av företagets anställda, ser oroande på beskedet.

– Det här är ett tufft besked för våra medlemmar, som slitit hårt för att rädda företaget. För den gröna omställningen och för svensk konkurrenskraft skulle det vara förödande om investeringarna och den kompetens som förvärvats inte tas till vara. Europa behöver en batteritillverkning i världsklass, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer, i en skriftlig kommentar.

Enligt fackförbundet kommer konkursen att få stor samhällspåverkan och drabba andra branscher kopplade till fabriken.

– Vi kommer att stödja våra medlemmar på Northvolt, även om det nu är konkursförvaltaren som tar över alla detaljfrågor. Samtidigt så finns det nu en möjlighet för andra arbetsgivare som har stor efterfrågan på arbetskraft att rekrytera ledig ingenjörskompetens, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, i en skriftlig kommentar.

IF Metall: Priset betalas av våra medlemmar

Konkursbeskedet berör också omkring 1 800 av fackförbundet IF Metalls medlemmar.

– IF Metalls första prioritet nu är att stötta och hjälpa våra medlemmar i processen framåt. När den akuta fasen i det arbetet är avklarat finns det många frågor kring händelseutvecklingen som kommer att kräva svar. Det är uppenbarligen mycket som har gått fel, och priset betalas nu av våra medlemmar. Ansvaret för detta behöver klarläggas, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson, i ett pressmeddelande.

Hon menar att de ekonomiska problemet för företaget blev uppenbara i september och att det har varit en svår tid för förbundets medlemmar på fabriken. Nu arbetar IF Metall för att förstärka den lokala organisationen i Skellefteå och Västerås.

– Många har redan förlorat sina anställningar, och de som arbetat kvar under rekonstruktionen har levt i konstant ovisshet. Förväntningarna och hoppet om att Northvolt skulle kunna visa sig livskraftigt ser nu ut att ha försvunnit, säger Marie Nilsson.

Stort behov av batteriproduktion

Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen Mobility Sweden (som bland annat jobbar med frågan om en fossilfri fordonsflotta), säger att konkurs alltid är jobbigt för de direkt berörda i samhället, och att organisationen känner med de drabbade. Hon framhåller att batteriförsörjningen är en nyckelfråga för branschen och att det behövs stora satsningar på produktionen i Europa.

– För att klara av omställningen och öka elektrifieringen ser vi ett jättebehov av att batteriproduktion kommer upp som en agendapunkt. Vi är glada att man i den strategiska dialogen på EU-nivå lagt fokus på att stötta Europas batterisatsningar, säger Emmi Antonsson. 

Hon påpekar att elektrifieringen är en långsiktig process och att den drivs av både nationella mål och av mål på EU-nivå. Att Northvolt går i konkurs behöver inte hota omställningen, menar Emmi Antonsson och framhåller att marknaden är dynamisk och att det finns flera aktörer som kan säkerställa elektrifieringen. 

– Sen vill vi gärna se att man har en konkurrenskraftig fordonsindustri och hållbar batteriproduktion även i Sverige. Vi hoppas att regeringen fortsatt satsa på innovation och utveckling, och för att få fram metaller och mineraler i Europa. Det är inte bara viktigt för konkurrensen utan handlar också om att vi förstärker tillgången till resurser, säger hon.