Tesla Försäljningen störtdyker och aktiekursen dalar. Vad beror Teslas kris på och hur nära är den sammanlänkad med vd:n och grundaren Elon Musks politiska engagemang? Dagens Arena har pratat med German Bender, arbetsmarknadsforskare, aktuell med en bok om Tesla som kommer ut i höst.

Hur dåligt går det egentligen för Tesla?

Just nu går det jättedåligt för Tesla. Deras aktiekurs gick upp som en raket efter att Trump vann valet. Det har många tolkat som att marknaden betraktade Elon Musks närhet till Trump som en marknadsfördel. Men nu har Teslas börsvärde rasat tillbaka till ungefär samma nivå som det var före valet.

Det är många experter på bilbranschen som säger att det finns anledning att vara orolig över Tesla på lite längre sikt, rent marknadsmässigt. De ligger efter med utvecklingen av nya bilmodeller. Det gäller framför allt en billigare modell som skulle vara tillgänglig för medel- och låginkomsttagare.

Hur stor del i Teslas kris har att göra med Musks kopplingar till Trump och det han nu försöker genomföra i den amerikanska statsapparaten?

Just nu är det en enorm del i det. Strejken som hållit på sedan oktober förra året verkar inte ha haft någon påverkan på försäljningssiffrorna. Tesla Model Y var Sveriges mest sålda nybil både 2023 och 2024, alla kategorier. Men nu har Teslas nybilsförsäljning rasat i Sverige. Och jag har väldigt svårt att tro att det skulle ha med strejken att göra. Det är Elon Musk som person.

Det finns inget annat bilmärke som är så förknippat med sin ägare. Det finns ingen person på Volvo eller Mercedes som skulle kunna göra något liknande och få samma effekt på de märkena. Det är fördelen och nackdelen med Elon Musk. Tidigare har Tesla gynnats av Musk, eftersom att han har haft så mycket positiva associationer kring sig. Men nu är han en belastning i stället.

Musk är ju vd för Tesla och väldigt förknippad med företaget. Går det ens att byta ut honom om man skulle vilja det?

Teslas styrelse består till stor del av personer som står Musk väldigt nära. Det är de här personerna som skulle behöva sparka honom. Det kommer de inte att göra om inte en stor del av Teslas aktieägare pressar dem oerhört hårt att göra det. Det är svårt att se att det skulle ske på kort sikt. Elon Musk själv är dessutom en stor ägare. Och de ägare i Tesla som har varit kritiska till honom tidigare har inte lyckats få gehör för sina synpunkter i styrelsen.

Men så här kan det inte fortgå särskilt länge. Jag tror inte att man är helt immun mot det som händer. Sen sitter det lite längre in för Teslas styrelse att sparka just Elon Musk, än vad det skulle göra för Volkswagen eller Volvos styrelse att byta ut deras vd.

Ni kan höra hela intervjun med German Bender i senaste avsnittet av Dagens Arenas nyhetsfördjupande podd Magasinet. Intervjun går att lyssna på här eller på andra ställen där poddar finns.