Det går inte köpa en bil från en person som vill leda en global fascistisk rörelse.

För den som hyst minsta hopp om Elon Musks ambitioner måste de senaste veckorna varit spiken i kistan.

Igår delade han ett inlägg på sociala medier som hävdade att det inte var Stalin, Mao eller Hitler som mördade miljontals människor utan ”offentliganställda”.

I ett slag försöker alltså världens kanske mäktigaste man just nu tvätta bort ansvaret för tre av världens genom tiderna största folkmord.

Ivriga anhängare av MAGA-rörelsen skulle säkert hävda att det var en provokation. Ett skämt menat att väcka uppmärksamhet. Ungefär som Sverigedemokraterna motiverar den trollfabrik de har knuten till sitt partihögkvarter.

”Bara humor!”

”Kan ni inte ta ett skämt.”

Men alldeles bortsett från att Musks retweet om folkmorden inte var det minsta underhållande, så förstärker det också det narrativ han själv just nu gör allt för att bygga upp.

Ett narrativ som ställer honom själv i spetsen för en global nyfascistisk rörelse. Utan blygsamhet verkar det vara exakt det han strävar efter.

Hitler startade också ett bilmärke

Till detta senaste utspelet ska läggas en rad andra indikationer. Hans uppenbara heilande på ett MAGA-möte i USA. Tal till det fascistiska partiet AfP i Tyskland, där han sade att det är dags att släppa skuldkänslorna för historiska brott som begåtts i Tyskland. Eller för del delen en annan retweet, från november 2023, där han kommenterade ett inlägg som sade att judar som protesterar mot antisemitism visar samma hat mot vita människor som de själva mött genom historien.

”Faktiskt sant”, kommenterade Musk.

Hans nya roll har fått människor över hela världen att vända sig bort från hans företag. Försäljningen av Teslabilar har sjunkit genom golvet. Aktiekursen har följt efter och tappat över 50 procent av sitt värde sedan i december.

Krisen fick Donald Trump att omvandla Vita husets gårdsplan till en bilhandel, där Trump berättade att han köpt en bil och uppmanade andra att göra det samma. Det var som en scen ur en b-film om någon avlägsen bananrepublik i svunna tider.

Men trots presidentens försök att hjälpa läcker Tesla, och det är bra. Så länge företaget ägs av en monstruöst rik fascist med ambitioner att ta över världen måste företaget bojkottas. Sänkas.

”Hitler startade också ett bilmärke”, svarade en Teslaägare när Aftonbladet TV frågade om innehavet.

Den kommentaren var möjligen menad som en ursäkt för att han äger en Tesla, men den kunde lika gärna vara det allra bästa argumentet för att bojkotta.

Det betyder inte att de som äger en Tesla måste skämmas. De köpte bilen i ett annat läge kunde inte veta vad som väntade. Och skulle Tesla byta ägare hamnar saken troligen i ett annat läge.

Men just nu vet vi. Alla kan se vem Elon Musk är.

Och det finns fortfarande tid att agera. Någon kanske invänder att bojkotter inte fungerar. Det stämmer inte. Bojkotter kan vara mycket effektiva mot privata, vinstdrivande företag som är måna om sitt varumärke. Jag har själv varit med i arbetet för att få företag att lämna Burma. Det var under 1990-talet, och många företag valde att dra sig ur landet som en effekt av bojkotterna.

Dessutom: den som köper en Tesla i dag stöttar utan tvekan Elon Musk. Om inte i ord så i handling.

Som läget är nu måste Tesla sänkas.

Jesper Bengtsson