Tesla Tesla befinner sig i kris. Elon Musk var länge en tillgång för Teslas varumärke, men nu har han blivit en belastning. Konsekvenserna är förödande, skriver German Bender.

Elon Musks går igenom sin värsta kris någonsin. Sucken under förra veckans intervju i Fox News sa mer än tusen ord.

Vi återkommer till den.

Musk, länge hyllad som progressiv teknikvisionär, entreprenör och klimathjälte – blev på ett ögonblick internationell paria när han gjorde en Hitler-liknande hälsning på Donald Trumps presidentinstallation den 20 januari. Det skapade omedelbara reaktioner runtom i världen.

Sedan dess har han åtagit sig ett kontroversiellt uppdrag för Trump-administrationen. Elon Musk ska skära kraftigt i den amerikanska statsförvaltningen – skenbart i syfte att få ner kostnader, men troligtvis för att tukta USA:s federala myndigheter och göra dem mer följsamma till presidentens politik. Många misstänker också att Musk på köpet kan kringskära myndigheter som granskar hans företag eller gör upphandlingar där de ingår.

Ljusglimt i mörkret

I linje med den så kallade ”starve the beast”-strategin kommer attacken på statsapparaten att kombineras med historiska skattesänkningar, av vilka 30 procent går till USA:s mest välbärgade procent av befolkningen. Risken är stor att det kommer att undergräva det folkliga stödet för den lilla välfärd som USA har kvar och skapa opinion för att privatisera mer av vård, skola och socialförsäkringar.

Det är klassisk republikansk högerpolitik i uppspeedad technoauktoritär version, kryddad med korruption och internetpropaganda.

Konservatism 2.0.

Startup-fascism.

En ljusglimt mitt i mörkret är att de brutala nedskärningarna och uppsägningarna har mötts med starkt ogillande av amerikanska väljare. En avsky som i hög grad riktats mot galjonsfiguren Elon Musk.

Redan tidigare hade Musk-aversionen vuxit efter att Elon kritiserat Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj och ställt sig bakom tyska AfD, brittiska Reform UK och italienska Giorgia Meloni.

Och eftersom Musk är så förknippad med Tesla, ett bolag där han är både vd och huvudägare, har hela konsekvensen blivit en kris av närmast historiska proportioner för biltillverkaren.

Teslas försäljning har på kort tid rasat med nästan ofattbara siffror. I Europa som helhet har Tesla sålt hälften så många bilar som samma månad föregående år. Tyskland minskade försäljningen med hela 70 procent i februari.

Och det är inte bara Europa som vägrar köpa Tesla. Även i Australien rasar bolagets nybilsförsäljning med 70 procent. Kanske mest illavarslande är att försäljningen har halverats i Kina, som är Teslas näst största marknad efter USA.

Som SvD noterar har Teslas aktie nu fallit i värde sju veckor i rad. Det längsta börsraset för biljätten sedan börsnoteringen för snart femton år sedan. Den fördubbling av Teslas börsvärde som skedde efter att Trump vann presidentvalet i november 2024 är nu helt raderad.

Mötts av protester

Tesla har också drabbats av omfattande protester runtom i världen, men kanske främst i USA. Utanför bolagets showrooms samlas demonstranter dagligen med skyltar och slagord mot Musk. Teslabilar sprejmålas med hakkors, laddstationer sätts i brand, det har till och med förekommit skottlossning mot Teslas anläggningar.

Men krisen är mer djupgående än Musks politiska utspel och förehavanden.

Teslas modellutbud har länge kritiserats för att vara både smalt och föråldrat. Storsäljarna Model Y och Model 3 har bara genomgått mindre uppdateringar sedan lansering. Tesla har inte lyckats ta fram en billig modell för massmarknaden, utan i stället satsat på den dyra och problemdrabbade Cybertruck, som blivit en försäljningsmässig flopp och återkallats sju gånger. Med sitt aggressiva machoutseende och sin starka koppling till Elon Musk är Cybertruck förmodligen världens just nu mest avskydda bilmodell.

Företag har börjat rata Tesla som tjänstebil, enligt experten Ronny Svensson, som också spår att Teslas andrahandsmarknad kommer falla kraftigt.

Samtidigt har konkurrenter som Hyundai, Kia, BYD och andra traditionella biltillverkare släppt nya konkurrenskraftiga elbilar i snabb takt.

Media publicerar dagligen vittnesmål från uppgivna människor som har sålt eller vill sälja sin Tesla, eller som blir trakasserade när de kör runt i sin bil.

Att äga en Tesla har blivit en politisk markör, och för många en skamfläck.

Det är en varumärkesmässig mardröm.

Hur länge kan han vara kvar?

De spontana protesterna har nu blivit organiserade under parollen ”Tesla Takedown”, som förstås har en egen hashtag och en hemsida där man kan få hjälp att planera och mobilisera protester och på andra sätt skada Teslas varumärke och börsvärde.

Tesla utgör huvuddelen av Elon Musks förmögenhet och är mest drabbat av hatstormen. Men andra delar av hans företagsimperium har också hamnat i skottgluggen.

Den sociala plattformen X utsattes för en hackerattack som stängde ner plattformen under delar av förra måndagen.

Hans bolag Starlink har nyligen fått två stora kontrakt inställda på grund av Trumps importtullar mot Kanada och Mexiko.

Vilket för oss tillbaka till sucken i Fox News.

Under en intervju med den lismande medlöparen Larry Kudlow fick Elon Musk frågan hur han egentligen klarar av att sköta alla sina företag när hans tid och fokus ägnas åt DOGE och Trump-regimen.

Musks svar?

”Med stora svårigheter … SUCK”.

Det är inte konstigt att allt fler ställer frågan om hur länge Tesla kan ha kvar Musk som vd.

Vilken annan biltillverkare som helst hade krävt sin vd:s fulla fokus i en kris som denna. Och om beteendet trots det fortsatte och ledde till de förödande effekter som Musk åsamkat Tesla hade man förmodligen sparkat vd:n.

Men i Tesla är det lättare sagt än gjort.

Opinionen viktig under strejk

Musk är närmast helgonförklarad inom Tesla. Under hans ledning har styrelseledamöter och även vanliga aktieägare blivit förmögna. Dessutom står flera personer i styrelsen nära Musk personligen.

Men frågan är hur länge tålamodet räcker när helgonglorian falnar.

Om Musk mot förmodan skulle avgå som vd för Tesla skulle det kunna leda till en omprövning av företagets antifackliga hållning. Även det är förvisso svårt att föreställa sig, men inte otänkbart.

En annan effekt är kommunikativ, eftersom opinionen är så viktig under en strejk.

Ekonomiskt och ideologiskt är Elon Musk sannolikt den svåraste motståndaren som svensk fackföreningsrörelse någonsin ställts inför.

Men rent opinionsmässigt är det svårt att föreställa sig en bättre motståndare för ett strejkande fackförbund.

German Bender är utredningschef på Arena Idé och forskare knuten till Handelshögskolan och Harvard University