Bild: svensktnaringsliv.se

"Företagens företrädare i Sverige." Så presenterar sig Svenskt Näringsliv på sin hemsida. Om det vore så väl. I stället för att vara en saklig part för ett gott företagarklimat har organisationen gjort sig till en nyliberal tankesmedja med det ideologiska uppdraget i förgrunden.

Det är problematiskt av många skäl. Den företagare, politiker eller arbetsgivare som intresserar sig för entreprenörskap och hur företag på bästa sätt ska utvecklas har ingen seriös arbetsgivarorganisation att vända sig till. Och som den svenska modellen är byggd, att arbetsmarknadens parter kommer överens snarare än att regeringen stiftar lagar, behöver näringslivet företrädare.

Men Svenskt Näringslivs ledning är långt ifrån det svenska näringslivets språkrör. De företagare som jobbar hårt är inte intresserade av den nyliberala drömmen, utan är vanliga människor. De behöver också trygghet i form av ett starkt välfärdssamhälle, med bra barnomsorg till sina egna och sina anställdas barn. De behöver och förtjänar en organisation i ryggen som ger stöd i arbetsgivarrollen och driver på för begripliga och transparenta villkor för företagarna. De har också uppgett att Miljöpartiet och Vänsterpartiet har de bästa politiska förslagen för småföretagare.

Men direktörerna har i stället för medlemsintressen valt att driva ideologi. Det paradoxala är att borgerliga debattörer ofta kritiserar LO för att vara för politiserade, men glömmer att motparten är etter värre. Ett nyligt exempel är den kritik som riktades mot Ebba Lindsö efter hennes självbiografi om åren som Svenskt Näringslivs vd. Budskapet var att det var bra att hon fick sparken eftersom hon inte var tillräckligt besjälad av den nyliberala idén.

Men när till och med Moderaterna har insett att Las och andra inslag i arbetsrätten har ett stort värde, behöver Svenskt Näringsliv och deras anhängare sluta ropa nyliberala slagord och komma in i verkligheten. Ett aktuellt exempel på organisationens världsfrånvändhet är det nollbud den har lagt i årets avtalsrörelse. Ett annat är kampanjerna mot Las, som flera undersökningar visar inte upplevs vara ett problem av de som driver företagen som Svenskt Näringsliv säger sig representera.

Organisationen definierar näringslivsintresset extremt smalt och trots att man på sin hemsida skriver att det "behövs en bred intressegemenskap kring värdet av företagande och företagsamhet" gör man allt för att obstruera ett gott samtalsklimat kring företagandets villkor.