”Mamma Scans” köttbullar har en baksida. På Scans industrier säger man upp den egna personalen och låter inhyrd arbetskraft göra deras jobb, skriver Hans-Olof Nilsson, förbundsordförande Livs.
Scan bildades i slutet av 1800-talet som ett bondekooperativ för att man tyckte sig få för dåligt betalt av de privata slakterierna. Alltså i princip samma drivkrafter som har fått anställda att bilda fackföreningar. I sin marknadsföring är Scan noga med att berätta att de bara säljer svenskt kött. Att djuren har haft det bra, att produkten står för kvalité och etik.
Men ”Mamma Scans” köttbullar har också en baksida. För de anställda är det gamla kända varumärket numera synonymt med otrygga anställningar!
De senaste åren har företaget med hänvisning till arbetsbrist sparkat ungefär 100 styckare och slaktare. Samtidigt fortsätter man hyra in från bemanningsföretag. Det här betyder alltså att Scan ersätter ordinarie personal med inhyrda. Dessutom har man anlitat åtminstone ett ohederligt bemanningsföretag som inte betalade arbetsgivaravgifter i Sverige. Scan tycker inte att det är deras problem och vi häpnar över att man väljer att fortsätta samarbeta med ett sådant företag.
Självklart ska människor kunna komma till Sverige för att arbeta, men det är tydligt att Scan använder inhyrd personal för att pressa sina kostnader – och de som får betala priset är deras egna anställda. Den inhyrda arbetskraften drabbar inte bara de som förlorar arbetet, utan också alla som blir kvar. Vi vet att de bemanningsanställda tvingas jobba fortare och hårdare. Det är naturligtvis också mycket svårt att få reda på om de inhyrda verkligen får samma lön som Scans anställda. De är helt enkelt rädda för att berätta. Om de protesterar är de inte kvar nästa dag, det har vi sett exempel på!
De som jobbar i köttindustrin har redan ett slitsamt arbete. De löper stor risk för arbetsolyckor och förslitningsskador. Bemanningsföretagens upptrissade tempo skapar stress och en dålig arbetsmiljö för alla på arbetsplatsen. I stället för att hjälpa till att förbättra situationen väljer alltså Scan att göra den värre genom att skapa rädsla och otrygghet för sina anställda.
Scan måste ta sitt ansvar som ledande företag i köttbranschen. Vi på Livs känner inte igen det Scan vi möter i dag. Men Scan kan åter bli ett företag som står för kvalité och etik. Bakom fläskfilén, lövbiffen och julskinkan i charkdisken ligger hårt arbete. Vi tror att svenska konsumenter vill att de som utför det hårda arbetet ska ha schyssta villkor.
Scan har nu chansen att förhindra att varumärket blir synonymt med ”scandal” genom att ge sin personal den trygghet de är värda. I slutändan handlar det om att värna om en köttindustri som fungerar, för alla. Scan borde göra om och göra rätt. Återanställ de som fått sparken!
Hans-Olof Nilsson, förbundsordförande Livs
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.