Vi kräver ett tydligt och kraftfullt beställaransvar som sträcker sig från toppen till botten i transportkedjan, skriver Transportarbetareförbundets ordförande.
Under onsdagskvällens avsnitt av SVT:s program Uppdrag granskning uppmärksammades de usla förhållandena som råder inom den svenska transportnäringen. Det var ett skakande reportage som väl visade vad som händer då en marknad avregleras och fri rörlighet prioriteras högre än drägliga arbetsförhållanden. Tyvärr är det bara toppen på isberget.
Svenska Transportarbetareförbundet har länge påtalat de strukturella fel som i slutändan leder till precis den misär vi kunde se i programmet. Men det är också viktigt att komma ihåg att den här problematiken sträcker sig långt utanför transportbranschen. Vi har sett det i form av kamerunska skogsarbetare, asiatiska bärplockare, utsatta i byggbranschen, restaurangbranschen med mera.
Där kollektivavtalen sätts ur spel missgynnas seriösa företag och den svenska modellen fallerar.
Transportbranschen av i dag är en marknad där ett kontrakt kan köpas och säljas i flera led och alla ska ha sin del av kakan. Ingen vill ta ansvar för resultatet och man pekar i stället på varandra. Det är ohållbart och som vanligt är det de på botten som får ta smällen.
Därför är det viktigt att peka på beställaransvaret som en del av lösningen. Och korta ner kedjan från beställare till faktisk utförare.
Transportköparen måste genom lagstiftning åläggas att välja seriösa transportörer, klimatsmarta transportsätt och miljövänliga fordon. Den som upphandlar måste ha kontroll över vem som slutligen utför transporten. Det finns redan ett beställaransvar i yrkestrafiklagen, tyvärr är det alltför tandlöst och gäller endast vid tilldelning av transporttillstånd.
Vi kräver ett tydligt och kraftfullt beställaransvar som sträcker sig från toppen till botten i transportkedjan.
Att få en lösning på det här är oerhört viktigt för att de svenska åkeriföretagen ska kunna överleva. Som det ser ut idag slås seriösa företag, som månar om sin personal, ut av skojare och fifflare. Utan att någon vill kännas vid problemet.
Vi vill gärna att produkterna vi köper ska vara miljömärkta och framställda under goda förhållanden. Men vi ser inte vägen de tar till butikerna. Tillåts utvecklingen fortsätta kommer branschen aldrig att kunna nå de klimatmål riksdagen har satt upp.
Transportarbetareförbundet har tre prioriterade områden när vi ser på den svenska åkeribranschen
Goda arbetsvillkor för chaufförerna, miljön och trafiksäkerheten.
Med dagens lösning kan vi inte garantera någon av dessa punkter. Det enda som garanteras är billiga transporter.
Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.