Trafikverket satsar 400 miljoner för att undvika att förra vinterns tågkaos upprepar sig. Gott så. Nu kanske det blir några färre växlar som fryser sönder i vinter.
Men tyvärr kan man nog inte hoppas på samma sak när det gäller felande tåg. När dåvarande näringsminister Björn Rosengren drev igenom bolagiseringen av SJ för tio år sedan styckades bolaget upp i sju separata bolag. Bland annat hamnade underhållet i Euromaint AB.
Ett syfte med att bolagisera var att få konkurrens för att pressa priserna. Problemet var att det knappt fanns någon konkurrent och priserna förblev oförändrade. Skillnaden var att man nu förlorat kontrollen över sitt eget underhåll.
I stället för att spara underhållskostnader på bättre konkurrens och pressade priser blev det enda sättet att spara i stället mindre och sämre underhåll – något vi alla fick känna av i vintras.
De enda som tjänat på hela soppan är riskkapitalbolaget Ratos. De äger i dag Euromaint som förra året gjorde en rekordvinst.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.