SJ:s och Banverkets årsrapporter för 2009 framstår som rena skämt. SJ:s vd, Jan Forsberg, nämner över huvud taget inte vinterns tågkaos och Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand talar glatt om hur bra personalen trivs på jobbet och hur positivt det är att fler åker tåg.

Ännu lustigare blir det när man som Riksdag & Departement lägger de två ovan nämnda årsredovisningarna bredvid dem från statliga godstransportören Green Cargo och Tågkompaniet. “Banverkets prioriteringar och allmänna oförmåga att hantera situationen har lett till förlorade intäkter och ökade kostnader för Green Cargo. Det är nu tid för ansvarstagande.” som vd:n för Green Cargo, Lennart Pihl, framför i företagets årsredovisning. Tågkompaniet kritiserar bristande underhåll av tågbanorna, men påpekar också att problemet är betydligt större än vad som märks under vintrarna. De flesta som åkt tåg den senaste tiden är nog benägna att hålla med om det påståendet.

SJ:s och Banverkets bristande insikt bådar illa. Samtidigt togs för bara några dagar sedan ytterligare ett steg i avregleringen av den svenska järnvägen – en avreglering som redan tidigare lett till stora förseningar, inställda tåg och sämre underhåll. Det lär inte bli en rolig vinter i tågtrafiken.